Finans Debatt

”Transparens måste stå högst upp på agendan”

"Dina kunder förtjänar att veta om en människa eller maskin har tagit ett beslut som påverkar dem." Det skriver Jani Turunen, AI-chef på Solita.
Publicerad

Precis som med nästan all ny teknik kräver AI att företag har rätt kompetens på plats för att verktyget ska kunna användas effektivt. Utan sådan expertis riskerar resultaten att utebli. Det skriver Jani Turunen, AI-chef på Solita.

Företag behöver i ett första skede säkerställa att de har medarbetare på plats som förstår hur olika typer av AI fungerar och vilken lösning som passar för ett visst användningsområde. Företagen behöver även inse vikten av transparens. Detta gäller både själva AI-verktyget och kommunikationen gentemot kunder.

Här är tre viktiga åtgärder:
1) Investera i AI som går att förklara
Det finns olika typer av AI. En lösning kan vara transparent (beslut kan härledas och förklaras) eller ”opak” (besluten kan inte härledas eller förklaras). Varför skulle någon vilja använda en opak AI-lösning? Faktum är att AI-lösningar vars beslut inte har något krav på sig att kunna förklaras tenderar att vara mer kraftfulla. Används dessa lösningar på rätt sätt kan de ge mer exakta beräkningar än deras transparenta motsvarigheter.  Men det är dock ingen bra idé att använda en opak lösning i en hårt reglerad bransch som finansbranschen, eller ens någon bransch där kunden (med all rätt) förväntar sig att kunna få ett beslut motiverat. Här ska företag inte låta sig förföras utan alltid välja ett transparent alternativ.

2) Tala alltid om när du använder AI
Transparens och öppenhet bör även appliceras på kommunikationen gentemot kunder. Dina kunder förtjänar att veta om en människa eller maskin har tagit ett beslut som påverkar dem. Faktum är att vi redan i samband med att vi interagerar med ett företag vill få reda på om motparten har ett medvetande eller inte. Enligt en Sifo-undersökning vill tre av fyra svenskar veta om ett företags chattfunktion sköts av en människa eller en robot (är en chattbot).

Annons

3) Var så transparent som möjligt kring varför du använder AI och vilken data som används
För att förtjäna dina kunders förtroende behöver du förklara varför du använder AI och vilken kunddata som analyseras. Är ditt mål att spara tid och pengar samtidigt som du ger kunderna snabbare service? Var då tydlig med att AI-användningen faktiskt är till för att förbättra kundernas upplevelse!

AI sitter på en enorm kraft som bara kommer att tillta med åren. Men för att företags AI-lösningar ska vara till hjälp – och inte sätta käppar i hjulet – behöver företagen ha en tydlig strategi på plats för att hantera dem. Mänsklig kompetens och transparens måste stå högst upp på agendan.

Jani Turunen, AI-chef på Solita.

Annons

Så bidrar du till debatten

Vill du också skriva en debattartikel för publicering på Realtid? Skicka in ditt debattförslag som rör vårt bevakningsområde; kapitalmarknad, finansiering, strategiarbete och fondförvaltning till opinion@realtidmedia.se Texten ska vara 3 500 tecken lång, inklusive blanksteg. Det går bra att skicka in färdiga texter eller idéer på ämnen du skulle vilja skriva om. Läs gärna vår guide om hur du skriver en debattartikel.

Annons