Finans Debatt

Sverige på väg att missa gigantiska affärer

Publicerad

BRI – den nya Sidenvägen – är redan det största infrastrukturprojektet i världshistorien – men Sverige är definitivt på väg att missa det europeiska racet att delta i de gigantiska affärerna. Det skriver Ulf Sandmark, ordförande för Belt & Road Initiative Executive Group Sweden.

 De svenska ministrarna höll sig hemma när den nya Sidenvägen tog ett nytt stort steg framåt på det andra Belt & Road forum i Peking  den 25-27 april med 37 statsledare, 360 ministrar, 90 ledare för internationella organisationer och 5000 deltagare från 150 länder. Mötet konsoliderade den internationella utvecklingsprocess som initierades av Kina med Bälte och väginitiativet 2013 (BRI). I rundabordskonferensen med statsledarna drogs riktlinjerna upp för 35 gigantiska påbörjade och planerade utvecklingsprojekt i Eurasien och Afrika, liksom för 14 internationella samarbetsorganisationer för olika aspekter av BRI.

BRI är redan det största infrastrukturprojektet i världshistorien och håller på att integrera integrationen, det vill säga samordna mellan regionala samarbetsorganisationer i olika delar av världen. Avtal på 607 miljarder kronor ingångna under helgen i Peking utgör således endast en mindre del av denna process där ständigt nya avtal ingås i olika delar av världen. Hittills har, enligt tyska tidningen Handelsblatt, 1000 miljarder dollar beviljats för projektinvesteringar av Kinaledda finansinstitutioner. Tidningen jämförde detta med Marshallplanens 130 miljarder dollar i dagens penningvärde.

Malaysias president Mahathir har framställts som en kritiker av projektet, men sa på kinesisk tv att han hade sett BRI som ett infrastrukturprojekt för Asien, men har nu ändrat sig. ”Nu står det klart att det är praktiskt taget ett världsomfattande projekt … för att öka förbindelserna och infrastrukturutvecklingen i hela världen… Jag är mycket glad att jag är här, därför att jag nu bättre förstår projektets karaktär.”

Annons

Måndagen den 29 april hade Kinas president Xi Jinping och Schweiz president Ueli Maurer ett särskilt möte där man ingick ett avtal (ett MOU) om Sidenvägssamarbete. Maurer sa då att nya Sidenvägen är en ”möjlighet till utveckling, fattigdomsreducering och fred.”.Avtalet framhöll speciellt samarbete om finansiering av projekt och investeringar. Schweiz har ett speciellt uppdrag att representera flera centralasiatiska och balkanländer i IMF och Världsbanken och avtalet med Kina inkluderade finansiellt samarbete med dessa länder. Båda länderna avser att bygga upp flera kompetenscenter i Schweiz för att utveckla och genomföra ”projekt relaterade till nya Sidenvägen”.

Den 27 mars, veckan efter Italien, gick Luxemburg med i BRI och är nu en plats där kinesiska banker kan utvecklas inom EU, enligt ett uttalande redan förra året av finansminister Pierre Gramagna. Den 24 april listade Bank of China ett obligationslån på 500 miljoner dollar på Luxemburgbörsen.  Dessa länder tillsammans med Österrike samarbetar med Kina för att lösa finansieringen av BRI. Även Tjeckien gör anspråk på att vara en finansiell hub för BRI. Oavsett om brexit skapar en nedgång är London mycket aktivt i Kina genom sina gamla finansförbindelser genom Hongkong. Portugal som gick med i BRI i december förra året, har ännu äldre finansförbindelser med Kina genom Macau.

Frankfurt har uppvaktats av kinesiska delegationer och kan komma in i spelet om finansieringen av nya Sidenvägen. Den tyske ekonomiministern Peter Altmaier sa till media på Forumet att han kommit till Peking som en skeptiker, men att det gått mycket bättre än han väntat sig. Han uppskattade särskilt beslutsamheten på den kinesiska sidan att lösa problem. Altmaier sa att han kommer att vara tillbaka i Kina i juni i ledningen för en stor delegation av tyska företagare.  

Annons

Sverige håller fortsatt sig fast vi EU-kommissionens vägrarfront, trots att dess ordförande Jean-Claude Juncker kommer från det nya BRI-landet Luxemburg. Man är definitivt på väg att missa det europeiska racet att delta i de gigantiska affärerna, infrastrukturutvecklingen och industriprojekten i BRI, trots att man tidigt gick med i den Asiatiska infrastrukturinvesteringsbanken (AIIB). Sverige bör nu åtminstone följa det tyska exemplet och snabbt utöka samarbetet med Kina genom delegationsresor dit. Man behöver upprätta ett kontor för samband med AIIB. Man behöver förstå hur man genom deltagande i BRI kan komma med i det globala samarbetet med BRI för stora utvecklingsprojekt Asien, Afrika och Sydamerika och man behöver gå med i BRI.

Ulf Sandmark
Civilekonom och ordförande för Belt & Road Initiative Executive Group Sweden – BRIX,

Fotnot: BRIX är en ideell förening som arbetar för att Sverige skall gå med i BRI.

Annons

Annons