Finans Debatt

Så klarar svenska aktörer trycket från Amazon

Publicerad

Många inom detaljhandeln håller andan i väntan på Amazons förväntade expansion här i landet, fast svenska företag står faktiskt väl rustade idag. Det skriver Mårten Bokedal, Senior Manager, Marketing Nordics på Episerver Sweden.

Nyligen publicerades Reimagining Commerce 2019. Det är en årlig global undersökning som tar tempen på e-handeln bland 4 500 konsumenter. Ett svar som skapat uppmärksamhet är att nära hälften avbryter sina köp på nätet eftersom det är för många val. I Sverige var det faktiskt hela 57 procent som sa att de avbröt köp på grund av den orsaken. En annat svar som väckte uppmärksamhet var att nära hälften av konsumenterna inte hade planerat sina köp. De är alltså mottagliga för förslag genom marknadsföring.

Vi har en speciall situation i Sverige. Här söker vi oftare efter varor via Google än på marknadsplatser som Amazon. Globalt uppgav 46 procent att de börjar med att surfa via marknadsplatser när de ska handla på nätet. I Sverige är den siffran endast 18 procent. Det kan i Amazons fall förklaras av att man ännu inte har lagerlokaler här i landet, men googlandet är speciellt för oss svenskar. Hela 44 procent av svenskarna säger att de startar med Google och 27 procent med ett företags webbplats när de ska shoppa online.

Om man gräver djupare i undersökningen finner man flera nationella särdrag där svenskarnas köpbeteende skiljer sig. Sociala medier är en kungsväg för att locka konsumenter från planlöst surfande till ett konkret köp. Sverige har den högsta andelen konsumenter som startar sin köpresa på sociala medier. Inte mindre än 73 procent av svenskarna har klickat på en annons eller köpt något via sociala medier.

Annons

Undersökningen visar att nära en femtedel av de som surfar in på en ny webbsida har som mål att köpa en viss sorts vara. Men i Sverige är samma andel inte mer än en dryg tiondel. Därför är det kanske inte så förvånande att nio av tio svenskar önskar mer handledning och tydligare information. Med bra innehåll kan alltså återförsäljare inspirera och engagera oplanerade surfare till köpbeslut. Svenskarna söker sig i större utsträckning till sajter för enskilda varumärken eller återförsäljare för att bringa ordning i det digitala kaoset med alltför många val.

Av den orsaken behöver företag i Sverige fortsätta att förtydliga sitt erbjudande online för att stå emot det samlade trycket från marknadsplatserna. Än så länge har man konsumenterna på sin sida. Låt oss inspireras av insikten att 90 procent av besökarna inte planerar ett köp; ta därför bort moment som förvirrar – informera bättre, handled och utbilda besökarna.

Förstärk satsningen på sociala medier som kanal och utveckla ett innehåll på de egna sajterna som bidrar till en engagerande köpupplevelse. Google dominerar ännu på våra breddgrader och gynnar vid sökning sajter med kvalitativt innehåll. För återförsäljare av varumärken som planerar sitt innehåll i god tid finns det egentligen inget att frukta med e-handeln, bara nya möjligheter som öppnar sig.

Annons

Mårten Bokedal
Senior Manager, Marketing Nordics
Episerver Sweden

Här kan du läsa hela rapporten >>

 

Annons

Annons