Finans Debatt

Öppet brev till styrelsen i Arcam

Taggar i artikeln

Arcam Investor Latour

Entreprenören Jan Karlander uppmanar styrelsen i Arcam att tänka sig för innan den säljer bolaget till GE.

Realtid.se

En sak är säker, ni det vill säga styrelsen i Arcam har inte läst boken ”Common stocks and uncommon profits” av Philip A. Fisher. Han var en legendarisk investerare och boken kom ut första gången 1958. Jag har försökt att välja ut aktier på svenska börsen med utgångspunkt ifrån hans teser, hittade dock bara en – Arcam.

Kortfattat går det ut på att hitta det bästa tillväxtbolaget som har möjlighet att utveckla nya produkter eller användningsområden efter hand. Om man hittar en sån aktie behöver man aldrig sälja utan man behåller den tills man dör. Om man går in tidigt i ett sånt bolag så blir det en avkastning som man bara kan fantisera om.

Därför köpte jag Arcam-aktien. Arcam har alla ingredienser för att bli just ett sånt bolag. Det är en helt ny tillverkningsteknik där man har patent på den bästa metoden när det gäller vissa applikationer. Jag tänker sedan att denna teknik kommer sprida sig till enklare produkter och att man även kan göra produkter av olika material i ett och samma stycke. Det vill säga  materialet kan optimeras där det behövs. Jag kan avslöja en i mängden av framtida produkter nämligen elektriska hjulmotorer. De har för hög vikt idag men det är bara en tidsfråga innan vi har en sådan i varje hjul på bilen. Glöm inte var ni läste det först.

Att sälja ett sånt bolag borde ju inte kunna hända om man använder sunt förnuft. Kan det ha att göra med att två personer i er styrelse tidigare varit anställda på GE, däribland ordföranden? Extra scam blir det också genom att staten, det vill säga vi skattebetalare har varit med från början och gått in med riskkapital, utan detta hade förmodligen aldrig Arcam blivit till. Det var Industrifondens näst bästa investering någonsin när de gjorde exit efter 17 år. De var jätteglada! Men om man tänker lite längre så blir ju den investeringen helt meningslös för landet Sverige. Om GE köper bolaget så hamnar vinsterna i USA och vi kan inte garantera ett enda arbetstillfälle, vilket väl ändå måste vara vitsen med statliga Industrifonden?

Om man tänker på hur många nya bolag som lyckas, alltså bolag som Industrifonden investerar i, så handlar det om 1 av 10 eller 1 av 20, har sett olika uppgifter på detta. Om man sedan tänker på hur många bolag man hittar som har en extrem potential som Arcam så handlar det nog snarare om 1 av 100.

En annan märklig sak är att inte Investor eller Latour etc. lägger bud på bolaget, då är allt frid och fröjd för Sverige och för oss aktieägare. De har nu sin chans att bli hjältar.

Så läs boken (jag kommer att skicka 7 exemplar till Arcam) och tänk er för innan ni säljer nästa Tetra Pak.

Vänliga hälsningar

Jan Karlander, Ängelholm