"Nu är vi ju inte längre på väg in i framtiden. Våren 2020 vändes mycket av det vi känt på ända. Med covid-19 var framtiden redan här", skriver advokat Malcolm Wiberg.
Debatt

Nu har vi ett ”Once in a life time opportunity” för förändring

Efter ett turbulent år med pandemin kan vårt nya läge ge ett unikt tillfälle att kalibrera organisationen för att möta framtiden, skriver Malcolm Wiberg, Westerberg & Partners advokatbyrå.

Publicerad 2020-09-29

Vår framtid är i allt mindre utsträckning en extrapolering av det förflutna. Tre makrotrender förändrar i dag vår värld i en takt vi aldrig sett maken till och för oss in i en framtid som förmodligen kommer att förändra förutsättningarna för det liv vi lever och hur vi organiserar oss.

Så var det i och för sig redan när nyårsklockorna ringde in 2020. Hastigheten i omvärldsförändringarna har inget med covid-19 att göra. Dessa beror på den tid vi lever i. Det har aldrig gått så fort som nu, men det kommer heller aldrig mer gå så långsamt som idag. Redan i morgon kommer det gå ännu fortare. Nyckeln till företagens framgång i den nya värld vi är på väg in i stavas medarbetarnas delaktighet och förståelse.

Nu är vi ju inte längre på väg in i framtiden. Våren 2020 vändes mycket av det vi känt på ända. Med covid-19 var framtiden redan här. Plötsligt stod vi inför en situation som inte bara krävde förändring på sikt, utan här och nu. Många organisationer visade sig ha en häpnadsväckande förmåga att vidta kortsiktiga åtgärder med hemmaarbete, teamsmöten, omfördelning av medarbetare till nya arbetsuppgifter etc, men när covid-19 hotet avtar, och det är dags att återgå till en vardag kommer vi brottas med de långsiktiga konsekvenserna av distansarbete, förändrade kundbeteenden, logistik och distributionsutmaningar med mera. Vi kan se detta som ett hot eller en möjlighet. Valet är vårt eget. Konsekvenserna av covid-19 är detsamma, frågan vi måste ställas oss är om vi ska dra nytta av det som hänt, eller om vi ska kämpa mot strömmen och försöka ta oss tillbaka till världen som den såg ut vid tolvslaget 2019.

Om vi väljer förändring. Hur gör vid då? Vi vet ju alla hur jobbigt det är att bara förändra oss själva. Hur gör man då när det är en massa andra människor som ska förändra sig i samma takt och på samma sätt allihop. Som jag konstaterar i boken ”Medvetet Ledarskap – Att förändra en företagskultur” finns det några grundbultar som vi inte kommer runt. Den första handlar om lust.  Nya beteenden skapar rädsla i hjärnan.

Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Därför är förändring så obehaglig. Den andra handlar om tid. Förändring tar tid. Det sägs att det tar mellan 21 och 66 dagar att gå från ett läge till ett annat. Då räcker det inte med post-it lappar på väggarna. Den tredje bulten är förståelse. Förståelse som i medarbetarnas förståelse för vart vi är på väg och varför.

Med förståelse kommer också delaktighet. Vi söker helt enkelt en lustfylld process som med små steg flyttar oss framåt över tid. En modell för förändring som är som att renovera ett hus medan du bor där. Låter det dyrt och komplicerat ? Det är det inte. Men det krävs en metod, tålamod, och en riktning samt en ledare som står i mitten och leder laget med energi och närvaro. Så tillbaka till frågan. Ska du använda den kraft covid-19 släppt lös hos din organisation och dina medarbetare för att ta ett steg mot framtiden, eller ska vi du kämpa emot med riktning mot det som en gång var?  Valet är ditt!

Malcolm Wiberg
Westerberg & Partners advokatbyrå

Skribenten är aktuell med boken Medvetet ledarskap – att förändra en företagskultur som ges ut på Ekerlids Förlag.

 

Platsannonser