Finans Debatt

Ge bankernas kunder skräddarsydda lösningar

Fortfarande saknas det skräddarsydda lösningar inom bankvärlden, konstaterar Magnus Johansson, Nordenchef Sizmek.
Publicerad

Finansinstitut flyttar in i ett nytt landskap där dataanvändning ger både kundanpassade upplevelser och resultat – snabbt. För banker som gör den flytten på ett smart sätt finns det mycket att vinna, skriver Magnus Johansson, nordenchef Sizmek.

Framtidens moderna och prediktiva bank analyserar varje kunds interaktion med banken över en rad olika enheter, plattformar och produkter för att identifiera mönster som gör kommunikationen med individen mer relevant. På så sätt kan informationen ge bankerna ökad kunskap om hur kunderna ska segmenteras för att kunna erbjuda anpassade lösningar.

Detta är något som efterfrågats länge av branschen. Bankerna måste anpassa sig till den digitala tidsåldern, för nu finns tekniken för att både analysera och agera i realtid på den information som samlas in. Detta sker programmatiskt och bankerna som lyckas med det ger mervärde till sina kunder, med ökad kundnöjdhet som följd.

Portföljoptimering

Istället för att enbart förlita sig till traditionella lösningar med statiska marknadsstrategier kommer bankerna kunna använda skräddarsydda lösningar som gör det möjligt för dem att leverera unika upplevelser oavsett kundens behov. Det spelar ingen roll om det är en interaktion på en webbplats, uttag av ett specifikt belopp klockan 14:30 i ösregn eller helt enkelt bara en bra erfarenhet hos kundservice.

Annons

Banker som använder sig av prediktiv teknik kommer inte bara kunna hitta rätt produkter och lösningar för sina kunder, utan insamlade data, indexering och budgeteringsfunktioner kan även användas för att öka marknadsandelarna i en produktportfölj. En portföljoptimering ger många nya försäljningsmöjligheter mot en krävande kundgrupp och ett sätt att angripa gamla marknadssegment som inte levererar optimala resultat.

Det går att skapa kvalifikationsregler mot specifika målgrupper i olika stadier av livet. Exempelvis kan kanske en kund som nyss fått barn tänkas vara öppen för att öppna ett nytt sparkonto eller teckna nya försäkringar. 

Digitala erfarenheter som betyder något

Kundens digitala erfarenheter kan kombineras och analyseras för att ge bankerna den nödvändiga kunskapen om hur segmenteringen ska förbättras för att i sin tur förbättra interaktionen med kunderna. Allt eftersom maskininlärningstekniken blir allt mer sofistikerad kommer digitala upplevelser till allt större nytta för kunden. Maskininlärning kan potentiellt liknas vid den bästa möjliga personliga kundservicen och har potentialen att göra varje interaktion lika bra som eller bättre än ett personligt möte.

Annons

Med data som används jämnt fördelat över hela organisationen kan bankerna få en 360-gradersvy över sina kunder och deras hushåll. Med den nya synligheten över system, kanaler och produkter kan finansiella institutioner anpassa sina tjänster. Dessutom erbjuder den nya översikten stora möjligheter till innovation, ökad tillväxt och ökad effektivitet.

Prediktiv analys är en innovativ ram som gör det möjligt för banker att anpassa sig till kundernas interaktioner och preferenser. Fördelarna med att kunna förutse en åtgärd innan den görs är uppenbar. Med dataanalys kan konkurrenskraftiga finansinstitut leverera optimala produkter till sina kunder via rätt kanaler.

Magnus Johansson
Nordenchef Sizmek

Annons

Annons