Michael Pierce. Foto: Mambu
Debatt

Framtiden för finansiella tjänster är ett rörligt mål

Inte minst banker och finansaktörer måste finna hållbara vägar för att anpassa sig efter marknaden i stället för att hoppas att marknaden ska sluta förändras. Det skriver Michael Pierce, Nordenchef på fintechbolaget Mambu.
 

Publicerad 2020-06-03

Coronaviruset påverkar våra liv på många sätt – inte minst när det kommer till företagsvärlden. Inom finanssektorn tvingar den nuvarande globala pandemin både fintechbolag och traditionella banker och finansaktörer att förbereda sig för en värld efter covid-19.

I takt med att många länder börjar lätta på restriktioner som införts till följd av krisen måste företag vara redo att agera i en värld med nya förutsättningar och en eventuell lågkonjunktur. Framtiden för finansiella tjänster är ett rörligt mål, och finansaktörer måste effektivisera sin verksamhet och kostnadseffektivt kunna erbjuda rätt produkter till rätt kunder - att snabbt kunna hitta lösningar för en osäker och föränderlig omvärld. 

Det är viktigt att företagen kan anpassa sig för att säkerställa en smidig återöppning av finansmarknaderna och ekonomin, vare sig det är digitalt eller fysiskt.

Även med färre restriktioner i många länder är förväntningarna att många anställda kommer att fortsätta arbeta hemifrån och att interaktion ansikte mot ansikte fortsatt kommer att vara begränsad. Värdet av att möjliggöra agila arbetssätt genom digitalisering har ökat ännu mer. Enkelt uttryckt behövs nya lösningar i många branscher, och en satsning på det digitala är av högsta prioritet.

Det finns också miljontals människor som inte kan arbeta och som får stöd från regeringar och hjälp av banker och finansinstitut genom olika åtgärdsprogram. Här är förmågan att vara agil och flexibel betydelsefull, så även förmågan att kunna arbeta i en dynamisk miljö.

Att investera i digitalisering och sätta den i centrum för affärsstrategin ger en konkurrensfördel och ökar företagets livslängd. För att skapa den bästa upplevelsen måste finansföretag börja förändras med marknaden i stället för att hoppas att marknaden slutar förändras.

I dag innebär även den enklaste banktjänsten en komplex orkestrering av kärnsystem, transaktionsbehandling, beslutsfattande, rapportering, analys, autentisering, säkerhet och mer därtill. Monolitiska plattformar gör det svårt att integrera de senaste lösningarna och verktygen.  För att slippa hantera alla de överväganden och risker som en implementering av en ny funktion innebär för att fungera i ekosystemet så väljer många finansiella institutioner att ersätta komponenter och uppdatera sina lösningar först när det är nödvändigt och då kan det vara för sent. 

”Composable banking” (direkt översatt: kombinerbara banklösningar) är vårt namn för en ny metod för att snabbt kunna bygga lösningar för banker och långivare och som utgår från att behovet av förändring är konstant. Ett behov som kommer att öka snarare än att minska. Det handlar om att ha kontrollen att använda anpassade tekniker för att komponera exakt rätt design och leverans av infrastruktur för finansiella tjänster. 

När fintech-aktörer kommer in och lockar kunder med digitala erbjudanden blir det allt viktigare för de etablerade bankerna och finansaktörerna att arbeta med att behålla sina kunder genom att få fram moderna lösningar snabbare. För att kunna möta en agil marknad måste finansaktörerna komponera nya produkter och funktioner snabbare än andra för att förutsäga efterfrågan och betjäna befintliga kunder bättre.

Det erbjuder innovativa lösningar för organisationer att snabbt skapa sin egen arkitektur för nya produkter och tjänster. Det hjälper finansinstitut att skapa moderna kundupplevelser för att tävla i fintech-eran, och utvecklar dem ständigt för att svara upp mot förändringar.

Pandemin har haft en transformativ effekt på samhällen, ekonomier och företag. När marknadsdynamiken fortsätter att förändras har både fintech och etablerade finansinstitut en chans att påverka sina kunder på ett positivt sätt.

Det finns en sak som är gemensam för organisationer, oavsett hur långt de har kommit med digitalisering. Covid-19-pandemin har gjort det klart att du inte längre kan hantera ditt företag på samma sätt som tidigare.

För många kommer implementeringen av nya och agila arbetssätt baserat på modulbaserade banklösningar att hjälpa till att vägleda dem och förbereda dem för den snabbföränderliga värld som ligger framför oss. 
 

Michael Pierce
Nordenchef, Mambu 

Platsannonser