Kenni Ramsell, Nordenchef, Dynabook
Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook. Foto: Pressbild
Debatt

Det duger inte längre att se distansarbete som en nödlösning

Distansarbete kan inte längre ses som en temporär lösning. Det ställer krav på både IT-avdelningarna och på den utrustning som köps in, skriver Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook.

Publicerad 2020-10-29

Microsofts vd Satya Nadella har sagt att två år av digital transformation genomfördes under två månader i våras. Det handlar förstås om allt distansarbete som blev en följd av coronapandemin: folk som jobbar hemma, videomöten, distansundervisning och all utbyggnad av molninfrastruktur och säkerhetslösningar som blev en konsekvens av det.

Allt det här har så klart inneburit stora förändringar för det dagliga arbetet på många IT-avdelningar, med utmaningar vad gäller nätverkskapacitet, säkerhet och kompetens. Man kan lugnt hävda att IT-personalens roll har blivit viktigare, och att den kommer att bli än viktigare.

I den dagliga gärningen är en av de mest utmärkande förändringar en stor mängd supportfrågor, ofta av nya typer. Det är svårt att veta vad som kommer att hända framöver, om allt kommer att återgå till att likna tiden före pandemin, eller om det kommer nya vågor av smittspridning. Oberoende av hur det blir finns den stora utmaningen att erbjuda samma funktionalitet till anställda oberoende av var och hur de jobbar. Det duger inte längre att se distansarbete som en nödlösning.

Även om IT-avdelningen inte har kontroll över de anställdas arbetsmiljöer i hemmen så är de fortfarande ansvariga för deras användarupplevelser. A och O för att lyckas är att erbjuda stabila anslutningar till alla nödvändiga resurser, som olika applikationer, tjänster och data. Det ställer krav på stabila nätverk, även i tider av ökad belastning.

Men det är bara en sida av myntet. När man investerar i ny utrustning som bärbara datorer är det klokt att satsa på enheter med de senaste lösningarna för wifi och andra kommunikationslösningar. Det gäller även att se till att det finns tillräckligt med anslutningsmöjligheter, som HDMI och USB, bra och tillförlitliga kameror, högkvalitativa ljudkomponenter och tysta fläktar för att kunna garantera effektiva videokonferenser.

Den kanske allra största utmaningen gäller IT-säkerhet. I en undersökning som nyligen gjordes av Microsoft visade det sig till exempel att 90 procent av alla organisationer har utsatts för nätfiskeattacker (phishing).

Lägg till det att anställda använder ett ökande antal egna klientenheter för att ansluta sig till sina arbetsgivares nätverk. Det här har lett till två saker. För det första har IT-chefer och annan IT-personal i hög utsträckning snabbt tvingats bli experter på IT-säkerhet. Det krävs för att de ska kunna bemästra en situation i vilken de inte har samma möjligheter till kontroll som när anställda använder enheter som köpts in av företagen.

För det andra har behovet av klientenheter med inbyggda funktioner för säkerhet och för att underlätta administration ökat. Sådan funktionalitet är ofta inbyggd i moderna klientenheter, utan att det medför kostnadsökningar för kunderna. Exempel är biometriska lösningar, till exempel med fingeravtrycksläsare, och klientenheter som inte lagrar några data alls. Data lagras i stället centralt, vilket innebär att data inte exponeras om en klientenheter blir stulen eller tappas bort.

Rätt produktval vid nyinvesteringar gör det enklare att bemästra den senaste tidens utmaningar, och även de utmaningar som lär komma framöver.

Kenni Ramsell
Nordenchef, Dynabook

Källor:
https://www.microsoft.com/security/blog/2020/08/19/microsoft-shows-pandemic-accelerating-transformation-cyber-security/

 

Platsannonser