"Lösningen är inte att ”sluta stressa” eller ”göra mindre”.  Lösningen är att komplettera påslaget med fysisk och mental återhämtning – precis så som vårt biologiska system är tänkt att fungera." Det skriver Catharina Enblad och Henrik Fexeus. Foto (montage): Pixabay och Gabriel Liljevall
Debatt

Därför är stress bra för oss

"Ett visst mått av stress faktiskt är bra för oss. Det är brist på återhämtning som kan vara livsfarligt." Det skriver Catharina Enblad och Henrik Fexeus, författare till boken Reload – så blir du återhämtningssmart.

Uppdaterad 2019-12-13
Publicerad 2019-12-13

Det är dags att sluta stressa. Vi måste göra mindre. Plocka bort saker från agendan. Inte ha så fullt i kalendern. Är det meningar som känns igen? I så fall är du inte ensam. Media har under flera år basunerat ut mantrat att stress får oss att gå sönder. Och du har säkert någon i din närhet som själv fått erfara hur illa det kan gå eller som har utvecklat utmattningssyndrom.
Budskapet är tydligt: Stress är farligt. 

Problemet är att det inte riktigt stämmer. Sanningen är att ett visst mått av stress faktiskt är bra för oss. Det är stress som motiverar oss att våga sådant vi annars inte skulle göra. Det är stress som får oss att ta initiativ. Och så fort vi vill utvecklas som människor så innebär det ett påslag av stress. En viss stressnivå är därför snarare ett tecken på en sund livsstil.

Vi anser därför att debatten haft fel perspektiv. Det som i dagligt tal kallas för stress beskriver ett hyperaktivt påslag i kroppen och hjärnan, där halten av kortisol och adrenalin ökar i kroppen, socker tillförs till hjärnan och blodtrycket höjs. Detta påslag låter oss agera extra bra i akuta situationer. Men det är också tänkt att vara ett tillfälligt påslag. Däremellan behöver vi återhämta oss, såväl fysiskt som mentalt, för att återställa kroppens och hjärnans kemiska balans. 

Det problem som många av oss lider av idag är inte att vi har ett påslag av stress. Det är att vi låter det påslaget bli ett permanent tillstånd. Och det är då det blir det skadligt. Det spelar heller ingen roll om vi kallar stressen för positiv eller negativ. Stress i sig har inget sådant värde. Det vi benämner som positiv respektive negativ stress handlar egentligen om hur mycket kontroll vi upplever att vi har över det som utlöst stressen. Men för kroppen är det ingen skillnad. Även så kallad positiv stress sliter på oss på ett skadligt sätt, om påslaget får hålla i sig. 

Lösningen är dock inte att ”sluta stressa” eller ”göra mindre”.  Lösningen är att komplettera påslaget med fysisk och mental återhämtning – precis så som vårt biologiska system är tänkt att fungera. Det finns dock flera myter om återhämtning. Den främsta är att det alltid tar lång tid. Eller att det är synonymt med antingen stretchningen efter fysisk träning, eller yoga och skogsspa. Allt det är förstås utmärkta aktiviteter, men inget du behöver ägna dig åt om du inte vill – eller om du känner att du inte har tid. (En av vår tids absurditeter är att man kan blir stressad av att också försöka hinna återhämta sig.) 

Återhämtning är heller inte samma sak som vila. Snarare så är det vi kallar för ”vila” (det vill säga lägga sig i soffan efter en lång arbetsdag, kolla Netflix, äta glass och scrolla Facebook) raka motsatsen till effektiv återhämtning. 

Den forskning som bedrivs inom området pekar på att återhämtning istället är en aktiv handling, och att den ibland går förvånansvärt snabbt att utföra. Det finns övningar och tekniker som ibland inte tar längre tid än någon minut men som, om de används regelbundet, ger kroppen och hjärnan precis den återställning den behöver för att du ska kunna leva ett liv i full fart och samtidigt njuta av det. 

Om du har en agenda full av uppgifter som behöver utföras kan du därför behålla den. Du kanske inte kan stryka saker på grund av yttre omständigheter. Eller så är det du själv som inte vill hoppa över något. Och det är bra så. Det du behöver göra för att inte känna dig jäktad är att lägga in regelbunden återhämtning några gånger om dagen. Det kan låta som att det stjäl ännu mer tid från din redan överfulla agenda. Men sanningen är att återhämtning frigör tid, när din ork och energi fortsätter vara på topp under resten av dagen. 
Stress behöver alltså inte vara farlig – en brist på återhämtning kan vara livsfarligt.

Catharina Enblad
Journalist och författare
Henrik Fexeus
Författare och mentalist

 

Reload - Så blir du återhämtningssmart
Praktiska handbok om återhämtning, av Catarina Enblad och Henrik Fexus.
Bokförlag: Forum

 

Platsannonser