Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce.
Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce. Foto: Salesforce
Debatt

Arbetet är inte en plats – det är något du gör 

Barnpassning, träning, stresscoach, läkare, hundrastning när du vill och behöver. Ja, listan över de tjänster som arbetsgivare erbjudit för att bibehålla de anställdas fokus på jobbet kan göras lång. Men pandemin förändrade allt. Medarbetare kommer aldrig mer att acceptera kontorsplatsen som arbetets primära plats. Det skriver Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce.

Uppdaterad 2021-12-02
Publicerad 2021-12-02

Oavsett om anställda erbjuds gratis lunch eller inte. Vi har insett att arbetet är något du gör oavsett var du befinner dig. Skiftet handlar inte om att medarbetare vill jobba mindre. Det handlar om att de vill jobba smartare. Förväntningarna på en digital arbetsplats är därför skyhöga. Frågan är hur en sådan skapas? Den digitala arbetsplatsen är mer än bara ytan, kulturen och tekniken. Den är allt detta, och medarbetare behöver därför få rätt förutsättningar till fokus i alla dessa delar.

"Den digitala arbetsplatsen är mer än bara ytan, kulturen och tekniken. Den är allt detta, och medarbetare behöver därför få rätt förutsättningar till fokus i alla dessa delar."

Fokus på det digitala huvudkontoret går ut på att skapa så enkla och samtidigt effektiva arbetsflöden som möjligt för varje enskild medarbetare i varje enskild situation. ”VAR skickade du det där någonstans?” har varit en av de vanligaste frågorna de senaste två åren. ”Var det mejl, Slack eller Teams?” På samma sätt ägnar vi flera timmar varje vecka åt att leta fram information vi behöver för att slutföra en uppgift. Om vi har tur och lyckas hitta den i havet av irrelevant och utdaterad information, visar det sig ofta att vi saknar åtkomst och behöver hitta någon som kan ge oss det förtroendet. Början på en ny jakt tar alltså sin början. 

Släpp det gamla - våga samarbeta på nya sätt 

Det enkla och effektiva arbetsflödet som den digitala arbetsplatsen innebär baseras på några viktiga fundament. För det första vilar en stor del av produktivitetsvinsterna på att den löpande kommunikationen moderniseras. Mejl har varit ett jättebra verktyg som tjänat oss väl, men det uppfyller inte kraven på omedelbarhet som ställs på företagen idag. Det finns gott om samarbetsverktyg som gör att kommunikationen mellan medarbetare, kunder, partners eller övriga världen kan ske direkt och att processer kan automatiseras. Inga långa väntetider på att ett mejl ska besvaras eller dokument godkännas. Snabbt, mindre formellt och väsentligt mer effektivt. Alla som behövs kan vara samlade i en kanal med full inblick i allt de behöver för att kunna göra sitt jobb. 

Fragment av en sanning räcker inte för att behålla kunderna

Lika viktigt som en sömlös digital samverkan är en enhetlig och sann bild av kunden. De företagssilos som försvårat skapandet av denna bild har sedan länge nått sitt bäst-före datum. I en värld där säljavdelningen, marknadsavdelningen och supporten jobbar var för sig finns lite utrymme för att bygga en djupare relation till kunden. All kontakt med kunden, oavsett när det sker, måste baseras på en tydlig, enhetlig bild av kunden. En kund som just kontaktat supporten och varit vrålförbannad för att varorna inte kommit i tid vill inte få ett mailutskick som glatt pekar på ”100 procent leveranssäkerhet”.

"De företagssilos som försvårat skapandet av denna bild har sedan länge nått sitt bäst-före datum. I en värld där säljavdelningen, marknadsavdelningen och supporten jobbar var för sig finns lite utrymme för att bygga en djupare relation till kunden."

Våga välja och välja bort för enkelheten 

”Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare”, sa Albert Einstein. Även om modern samverkan och utmärkt delning av data och analys är på plats lyckas vi inte åstadkomma något bra utan att tänka på hur vi får undan komplexiteten. Idag finns det tiotals om inte hundratals applikationer för varje typ av funktion. Vare sig du vill göra ett utskick, brainstorma med ditt team, bevaka omvärlden eller fakturera dina kunder, är utbudet av verktyg massivt och ständigt växande. Företag bör inte hindra medarbetare från att använda flera olika applikationer som gör deras liv enklare. Människor, dokument, möten, data och applikationer på en armlängds avstånd.

Moderna tech lösningar en uppskattad förmån

Anställda som trivs i sin tekniska miljö är benägna att stanna dubbelt så länge som de som inte gör det, enligt Gartner. Analysföretaget har också presenterat siffror som visar att de bolag som förflyttar traditionella kontorsmetoder till hemarbete, som till exempel att virtualisera kontorsrutiner, införa övervakningssystem och öka antalet möten, gör medarbetare tröttare.

Ett digitalt huvudkontor måste vara medvetet, uppmuntra mänskliga kontakter och vara en plats där de anställda är produktiva och nöjda. Den digitala arbetsplatsen kan göra företag bättre och medarbetare nöjdare. Låt oss ta vara på den möjligheten!

Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce
 

Platsannonser

Logga in