Finans Nyhet

Dataspelsbolaget Paradox fördubblar resultatet

Publicerad

Svenska Paradox Interactive går från klarhet till klarhet. Tre nya heta spel i sommar och en omsättning som stiger stadigt.

– Sverige är bara 5 procent av vår marknad. USA utgör 40 procent och det är där vi satsar. Jänkar är lite misstänksamma mot utländska företag och produkter så det gäller att tänka smart. Det är väl bara SAS som lyckas med att framstå som skandinaviska och få det positivt, säger Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.

– Vi har öppnat ett kontor i New York också. Sedan har vi ett tiotal olika team runtom i världen, som utvecklar spel. Vi har folk i Kanada, Sverige, Turkiet och inte minst i Ryssland där de är extremt duktiga på spelutveckling.

Annons

– Sammanlagt är vi runt 120 personer om man räknar in alla olika utvecklingsteam. Men vi jobbar mycket med konsulter, här i Stockholm är vi bara 20 stycken, säger Fredrik Wester.

Paradox Interactive har precis flyttat in i nya lokaler i samma hus som Hemtexbutiken på Södermalm i Stockholm. Flyttlådor står fortfarande ouppackade, det är stora tomma ytor och lika många blommor som hos den genomsnittlige gamern.

– Fast de som spelar våra spel är inga unga gamers. Det är män mellan 25 och 30 år och ganska välutbildade. De vill ha ut lite mer av sina spel. Många är andra världskrigsmänniskor, en viss typ av spelare som vill läsa och lära mer om historia och spela spel som stämmer faktamässigt.

Annons

– Vi är stolta över att Peter Englund spelar Hearts of iron II. Att en ledamot i Svenska akademien spelar dataspel säger en hel del. Han har ju också recenserat det första Europa Universalis i DN.

Paradox Interactive grundades 1999 men Fredrik Wester var inte med på den tiden. Det satsades rikskapital men pengarna tog slut 2001.

Nya friska krafter togs in och 2003 plockades Wester in i företaget.

Annons

– Då var det ju ren spelutveckling det handlade om. Så vi tittade på hur företaget skulle kunna dra in mer pengar på varje spel. Vi bestämde oss för att jobba på att bli bra på förlagsverksamhet också. Avalanche, som sitter på våningen under oss här i huset, Dice, Massive Entertainment och andra svenska utvecklare är jätteduktiga men de har ju inte förlagsbiten.

Om Paradox Interactive går bra så är det Gamesgate som Fredrik Wester ser som den framtida växaren. Gamesgate startades 2006 och är ett systerbolag till Paradox; en nedladdningsportal för spel.

– Från starten var det bara spel från vårt eget förlag. Vi ville att de skulle nå ut över hela världen via nätet. Det var så många gamers som sa att de gärna ville betala för spel i stället för att ladda ner dem från torrents. Snart kom andra bolag – konkurrenter och komplementbolag – och började fråga om inte de också kunde få lägga upp sina produkter. Då bytte vi namn på portalen från Paradox till Gamesgate. Då uppstår ingen diskussion om att vi skulle förfördela våra egna produkter.

– Gamesgate hade 1,2 miljoner kronor i årsomsättning 2006. 2007 bolagiserade vi Gamesgate och slutade på 7,5 miljoner i omsättning. 2008 kom vi upp i nästan 15 miljoner, och i år räknar vi med att nå 30-35 miljoner kronor. Vi tar ju inte in något tillskott av kapital utifrån, utan det är personalens blod, svett och tårar som lagts ner. Paradox satsar på att ha nästan 70 miljoner i omsättning i år.

Särskilt många semesterdagar lär det inte bli i sommar heller. Nya spel är på väg ut i juli, augusti och september.

– Ja, vi har inte släppt något på sex månader och så kommer det två spel inom en vecka. Men de drar varandra lite också.

– I de flesta branscher säger de att 2009 är ett skitår. Många skjuter på fakturor för att rädda cashflow och så vidare. Men vi satsar hårt.

Annons