Avanza
Rikard Josefson, vd, Avanza. Foto: Avanza
Finans

Därför har Avanza fått över 200000 nya kunder sedan årsskiftet

Inhouseutveckling en nyckel till framgång för nätbanken, enligt Rikard Josefson, vd för Avanza.

Uppdaterad 2020-10-19
Publicerad 2020-10-19

Sedan årsskiftet har Avanza fått 218 300 nya användare och nått 57,6 miljarder kronor i inflöde, vilket kan jämföras med inflödet på 32,6 miljarder kronor för hela förra året. Avanzas marknadsandel är nu 4,9 procent men står för nästan 20 procent av hela marknadstillväxten sedan ett år tillbaka.

– Vi fokuserar all vår energi på att kunderna skall gilla vår plattform, vi har inget annat mål än nöjda kunder. Hela vår företagskultur handlar om att skapa nöjda kunder och engagerade medarbetare, för gör man det blir man framgångsrik, säger Rikard Josefson till Realtid.

En av hemligheterna till framgångarna är att Avanza själva utvecklar sina tekniska system.

– Jag brukar säga att man får mer engagemang när man använder egna medarbetare, säger Rikard Josefson.

Premieinbetalningarna till tjänstepensioner samt löpande månadssparande uppgår nu till 900 miljoner kronor per månad, samtidigt som fondkapitalet uppgår till 134 miljarder kronor hos Avanza.

När reglerna kring pensionsflytt nästa år förändras räknar Avanza med ytterligare kunder, bland annat genom att erbjuda avgiftsfria kapitallösningar och stort utbud av placeringsmöjligheter.

– Att vi växer är glädjande och ett kvitto på att kunderna tycker om det vi gör. Att vi har nöjda kunder som pratar väl om oss leder till att många andra också blir nyfikna och vill bli kunder. Vi har också i vårt arbete de senaste åren gjort oss mer relevanta för kunder som inte kan så mycket men som vill komma igång med sitt sparande, säger Rikard Josefson.

Platsannonser