Bank

Danske Bank kompenserar 900 kunder

Danske Bank kompenserar 900 kunder med mellan 80 och 100 miljoner danska kronor efter vilseledande investeringsråd.

Publicerad 2020-09-04

Danske Bank konstaterade redan i fjol att man hade gjort fel när man fortsatt sälja investeringserbjudandet Flexinvest Fri, trots att banken kände till att kunderna skulle göra förluster på investeringarna till följd av att avgifterna översteg den förväntade låga avkastningen.

Under utredningsarbetet identifierade banken ett liknande problem, nämligen en produkt som marknadsförde med namnet Danske Porteføljepleje under perioden den 1 februari 2017 till den 5 juli 2018. Det rapporterar TT.

– Vår genomgång visar att omkring 900 kunder inte fick adekvat information om den väntade negativa nettoavkastningen, skriver Danske Bank i ett pressmeddelande, där man även ber om ursäkt för det inträffade och utlovar kompensation till de drabbade.

– Danske Bank fortsätter samarbeta med relevanta myndigheter i frågan, tillägger banken.

Platsannonser