- Publicerad
- Uppdaterad
Som ett led i att ta vara på en global miljardindustri med enorm affärspotential startar Danske Bank tillsammans med ledande dagligvaruaktörer ett acceleratorprogram inom foodtech.
Marlene Sellebraten
För att öka tillväxttakten inom svenska foodtech-sektorn startar Danske Bank, tillsammans med dagligvarukedjorna ICA Sverige, Coop Sverige, Lidl Sverige och Reitan Convenience Sweden, ett acceleratorprogram, +impact. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Att ha rätt mentorer och tillgång till viktiga branschnätverk som kan generera betalande kunder är det viktigaste för startups. I det acceleratorprogram som riktar sig till Foodtechsegmentet vill vi skapa en solid grund och de bästa förutsättningarna för de 16 utvalda bolagen. Vi har 100 mentorer med i programmet och att ICA Sverige, Coop Sverige och Lidl Sverige bidrar med sin kunskap är en verklig styrka, säger Johanna Norberg, vd, Danske Bank Sverige, i pressmeddelandet.
Acceleratorprogrammet, som drivs tillsammans med WeWork Labs, Rise och Sweden Foodtech, genomförs under perioden 8 mars – 5 april. Av 130 ansökningar har 16 nordiska startups valts ut för att delta i programmet. Även foodtech-investeraren Nicoya bidrar med branschkunskap, mentorskap och möjlighet till finansiering.