Sponsrat Sponsrat

Whitelane och PA Consulting: Basefarmkunderna är riktigt nöjda

Inget annat företag med huvudkontor i Norden kan mäta sig med Basefarms resultat i Whitelane’s senaste rapport. Medan traditionell outsourcing är populärt, accelererar Basefarm inom tjänster med publika moln och utmanar globala konsultbolag på innovation.

Uppdaterad 2020-04-07
Publicerad 2020-04-07

Stockholm, 7 april, 2020: Basefarms kunder tillhör de allra nöjdaste i Norden. Företaget tar första plats inom Account Quality Management och andra plats på Service Delivery Quality, samt andra plats inom den övergripande kategorin, General Satisfaction, bland 28 internationella IT-tjänsteleverantörer. Resultaten publiceras i Whitelane Research och PA Consultings årliga rapport IT Sourcing Study Nordic 2020.

“Det är mycket glädjande att vårt starka kundfokus fortsätter att ge resultat i form av nöjda kunder”, säger Fredrik Ohlsen, CEO, Basefarm. “Det händer mycket i branschen och vi är nöjda med toppresultaten i rapporten. Vi har utvecklat vårt erbjudande inom strategisk rådgivning där vårt service delivery team arbetar nära och ofta som del av kundernas utvecklingsteam för att proaktivt föreslå och implementera ny teknik som ökar deras konkurrenskraft. Undersökningsresultaten visar att det är rätt väg att gå i dagens snabba affärs- och ständigt föränderliga IT-klimat”.

Basefarms kunder rankar bolaget som etta inom kategorin Account Management Quality och som tvåa på Service Delivery Quality, samt andra plats i den övergripande kategorin General Satisfaction. Inom kategorin Account Management Quality får Basefarm betyget 83% (genomsnittsbetyget är 71%) och inom Service Delivery Quality blir betyget 80% (genomsnittet är 71%). Inom General Satisfaction klättrar Basefarm fyra procentenheter till 80%, jämfört med förra året. Detta är det näst bästa resultatet av samtliga undersökta företag (genomsnittet är 69%).

Årets undersökning visar att outsourcing fortsätter att vara populärt. Merparten av företagen i Norden och inom alla branscher säger att de kommer fortsätta att outsourca IT- och molntjänster lika mycket som, eller mer än de gör idag. Några av orsakerna till varför företagen outsourcar hela eller delar av sin IT- eller molntjänsthantering handlar om kostnadsbesparingar, möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet och tillgång till innovation. Enligt undersökningen är däremot den vanligaste orsaken att företagen mer effektivt vill kunna skala verksamheten utifrån behov (More scalability to business need).
 
Basefarm rankade trea på innovation, vilket indikerar hur tjänsteleverantörer driver innovation som t.ex. nya innovativa tekniker och tjänster, precis under ett par riktigt välkända spelare på den globala konsultmarknaden. Basefarm kom även på första plats i Radars omfattande leverantörskvalitetsgranskning 2018 och 2019, med motivering om förmågan att skapa ett stort mervärde på ett taktiskt-, operationellt- och strategiskt plan för kunderna.

“På Basefarm hjälper vi företag med både traditionell outsourcing och digital transformation, säger Fredrik Ohlsen. “Många kunder uppskattar också att vi är agnostiker och erbjuder kunderna bästa möjliga råd och lösning oavsett om det gäller tjänster baserade publikt moln eller en kombination av plattformar. Det är viktigt att kunderna verkligen får det optimala utifrån just sina behov och för att uppnå sin affär på ett optimalt sätt, särskilt idag då digital transformation och molntjänster är eftertraktade och korrelerar mot kundernas framgångar”.  

 

Om Undersökningen

Whitelane Research och PA Consultings undersökning, IT Sourcing Study 2020 Nordic, är en oberoende kundnöjdhetsmätning bland 340 företag i Norden. Totalt har 28 IT- och molntjänstleverantörer analyserats och rankats utifrån nio kategorier. Utifrån detta har man även räknat fram en totalranking för generell kundnöjdhet. Kunderna finns inom flera branscher, inklusive bank, offentlig sektor, tillverkande industri med flera.

 

Platsannonser