Sponsrat Sponsrat

Tips om du ska träna på gymmet

Är det så att du har skaffat dig ett gymkort? Det är inte fel att gå på gymmet och träna så väl som att du även kan träna hemma. Om du går till gymmet, så var inte rädd för att visa att du är nybörjare. Alla har varit det någon gång i livet. Styrketräning är något alla kan göra, oavsett ålder, kön eller kroppsform.  

Uppdaterad 2020-11-15
Publicerad 2020-11-15

Se till att du sätter upp delmål på vägen, så att din träning kan komma dit du önskar. Börja försiktigt, det är inte bra att gå ut för hårt i början. Det är bättre att trappa upp träningen långsamt. Sen, testa att anlita en PT, alltså en personlig tränade. Han eller hon kan tillsammans med dig ta fram ett personligt träningsprogram som passar dig och dina förutsättningar. Det gör att du då får ett anpassat program att träna efter som fungerar för dig, både på gymmet och om du ska träna hemma i ditt eget hemma gym.

Fler bra tips för gymträning

Om du tränar på gym, gör det inte alla dagar i veckan. Det är även viktigt att lägga in perioder med vila. Det är nämligen under själva viloperioden som tillväxten av musklerna sker. Högintensiv träning bör göras max tre gånger per vecka, så att kroppen får tid att återhämta sig. Om du känner att du vill att din träning ska innehålla kondition utöver styrka, träna då separat. De ska inte göras i anslutning till varandra.

Konditionsövningar kan hämma musklernas tillväxt, så lägg passen med någon dags mellanrum. Även om du har flera maskiner som favorit på gymmet, variera träningen. Använd inte alltid samma vikt och samma antal repetitioner. Då kommer kroppen vänja sig vid det och du får inte de resultat du vill ha. Så ta olika vikter och gör olika många repetitioner. Utöver att träna, se även över vad du äter och stoppar i dig för övrigt. Särskilt om du vill gå upp eller ner i vikt genom träningen.

Satsa på ett hemmagym

Ibland kan det vara så att gymmet inte alls lockar, men att du ändå vill kunna träna. Då är det inte fel att satsa på att ha ett gym hemma. Du kan köpa hem träningsredskap från till exempel https://billigfitness.se/.

Du kan då använda ett rum hemma där du har dessa redskap och vikter och där du kan träna, när du vill. Vad just du behöver ha för redskap i ditt hemmagym det beror på vad det är du vill träna. Men det är inte fel att ha lite av varje. Ett löpband, eller en motionscykel eller en roddmaskin kan vara bra, så väl som en träningsbänk. Sedan är det inte fel att även ha lite olika hantlar, kettlebells, gymbollar och yogaredskap.

Ha helt enkelt ett varierat utbud så att du får ut det mesta av din träning. Sedan kan du även komma lång väg med en träningsmatta och dig själv, då det finns många bra övningar att göra utan att använda redskap alls.

Platsannonser