Sponsrat Sponsrat

Sportamore lanseras på 19 nya marknader

Footway har under den gångna helgen lanserat en helt ny e-handelsplattform med en gemensam global infrastruktur för alla sina butiker. I samband med lanseringen har Sportamore rullats ut på 19 nya marknader, samtidigt som de tidigare förvärvade och integrerade butikerna Heppo och RunForest har lanserats som nya butiker.

Uppdaterad 2020-11-02
Publicerad 2020-11-02

I den globala infrastrukturen för den nya e-handelsplattformen ingår bland annat logistik, kund- och leverantörssupport. Butikerna representerar olika produktkategorier med unika skyltfönster och produkter. Tack vare plattformens skalbarhet kommer nya butiker enkelt att kunna integreras och lanseras på många marknader.

I samband med att plattformen lanseras har Sportamore rullats ut på 19 nya marknader. Totalt finns därmed Sportamore tillgängligt på 24 marknader. Footway har även öppnat upp Heppo och RunForest, vars sortiment sedan bolagen förvärvades 2013 respektive 2015 sålts via Footways egen butik. Heppo erbjuder skor för alla tillfällen och i många olika prisklasser. RunForest är tydligt nischade mot löparskor med fokus på den medvetna löparkonsumenten.

”Expansionen av Sportamore är kanske en av de viktigaste aktiviteterna när vi lanserar vår nya plattform. Sportamore har en särställning inom sin nisch för sportprodukter i Norden och vi ser stor potential för butiken i Europa. Sedan förvärvet av Sportamore tidigare i år har vi ägnat dag och natt åt plattformsbyggandet. Det känns väldigt bra att äntligen ta detta viktiga steg in i framtiden med tydliga ambitioner att växa”, säger Daniel Mühlbach, VD för Footway, och fortsätter:

”Det framtida Footway kommer vara en plattform med specialiserade onlinebutiker där produktutbudet drivs av kundernas behov baserat på data, AI och automation. Plattformens skalbarhet är en av dess främsta styrkor och vi är glada att direkt kunna påvisa detta genom att också återlansera Heppo och RunForest. Båda två representerar starka och omtyckta varumärken i Norden som kommer att komma till sin rätt och hitta sin publik i den nya miljön.”

“Det känns fantastiskt kul att Heppo kommer tillbaka till marknaden efter några år under Footways varumärke. När vi startade Heppo var det med en passion för skor, försäljning och användarupplevelser, och förhoppningen är att detta återigen ska möta kunden i den nya plattformen. Heppo kommer få ett unikt skyltfönster och produktutbud, och hjälpa till att bygga Footways tillväxt framåt,” säger Niklas Hammar, tidigare VD och grundare av Heppo.com.

Footways nya e-handelsplattform omfattar i dagsläget butikerna Footway.com, Sportamore.com, Brandosa.com (tidigare Brandos), Heppo.com, RunForest.com och Thesolestory.com. Samtliga butiker kommer att finnas tillgängliga på 24 marknader. Footway kommer under resterande del av kvartalet att fokusera på att åtgärda förväntade barnsjukdomar, som kan komma att ha viss negativ påverkan på kundnöjdhet och försäljning, samt säkerställa stabilitet och full funktionalitet på den nya plattformen.
 

Platsannonser