Annons

Annons

Sociala medier lägger i en ny växel 2019

Sociala medier och onlinetjänster har fullkomligt revolutionerat vårt samhälle. Och det är faktiskt ingen överdrift att säga att världen såg annorlunda ut innan och efter Instagram och Facebook.

Särskilt de senaste åren har det kommit många nya appar och onlinetjänster som blivit naturliga inslag i våra vardagsliv. Därför kan vi nu se hur många stora industrier använder de senaste digitaltjänsterna för att nå ut till kunder. Inte minst i Sverige, där digitalsamhället är väldigt utbrett, har det blivit extremt viktigt för företag att vara synkroniserade med det digitala landskapet.

Den svenska spelbranschen är det senaste exemplet på hur en industri använt nya digitala tjänster för att göra det lättare för kunder att använda deras produkter. Genom att använda BankID har spelföretagen förenklat inloggnings-och registreringsprocessen, vilket lett till att etablering och antal online casinon med licens har ökat på den svenska marknaden de senaste två åren.

Den här tekniken är ett stort framsteg som gjort spel på nätet mer tillgängligt än någonsin. Färska undersökningar från Spelinspektionen visar att svenskar spelar mer än tidigare och att det alltså varit lönsamt för spelbolagen att satsa på den här sortens digitala strategier.

Digitalsamhället är här för att stanna och i takt med att digitaltjänster blir vanligare och sociala medier får ta upp större plats, är det på många sätt inom de här områdena vi får några av de mest relevanta nyhetsuppdateringarna. Det som händer på Twitter, Instagram och Facebook har onekligen stor betydelse för hur människor interagerar med omvärlden och uppfattar sin omgivning.

Det här händer på sociala medier just nu

Vill du ha koll på samhällsklimatet är det som sagt viktigt att du vet vad som händer inom sociala medier och teknik. Här är några av de största nyheterna inom sociala medier just nu.

Facebook har planer på att lägga till en nyhetsflik

Det är väl ingen hemlighet att många läser nyheter på Facebook. Huruvida information som människor snappar upp på Facebook är källkritisk och tillförlitlig går att diskutera men nu verkar det som att Facebook har planer på att inkorporera en nyhetsflik med nyheter från ”högkvalitativa och tillförlitliga källor”. Enligt Mark Zuckerberg är det vanliga flödet inte rätt plats för nyheter och därför jobbar Facebook just nu på att hitta ett naturligt sätt att lägga till nyheter i användargränssnittet.

Instagram jobbar på en webbshop

Funktionen är inte helt klar än, men tillsammans med världsledande varumärken som Adidas, Puma och Balmain har Instagram tagit fram en funktion som gör att du kan köpa dina favoritprodukter utan att lämna appen. Med ”Checkout on Instagram” kan du snabbt köpa olika produkter genom att klicka på hashtaggar i inlägg. Bara lägg till mejl, namn och leveransadress för att få dina produkter hemskickade.

Större bilder på Facebook Ads

Facebook kommer tillåta annonsörer att använda bilder i skala 1:1. Undersökningar visar nämligen att folk klickar oftare på fyrkantiga bilder och dessutom stödjer Instagram redan den här bildstorleken. Det här är helt klart goda nyheter för dig som annonserar på Facebook.