Annons

Annons

SilverPark Media AB har lanserat ny webbportal för träning

Sedan sommaren 2019 kan svenskar ta del av affiliateföretaget SilverPark Media AB:s nya information och jämförelsesajt, Träningscentralen. På sajten presenteras fakta och träningsövningar samt köpguider och jämförelser av träningsmaskiner och redskap.

- Det är glädjande att Träningscentralen äntligen har fått se dagens ljus, jag har haft denna idé i huvudet under många år, men andra projekt har kommit i vägen och försenat arbetet. Den första tiden har gått bättre än förväntat och nu har vi ett system som gör att vi lätt kan fortsätta bygga ut sidan i snabb takt, säger Jesper Bjerling, grundare av SilverPark Media AB.

En annan webbsida i SilverPark Media:s portfölj är Kosttillskottguiden som publicerar tester och recensioner av kosttillskott och hälsokost. Sidan startades som ett kul hobbyprojekt av Jesper innan företaget grundades, men är nu en av de största inom området.

- Det är tydligt att intresset för kost, träning och hälsa bara ökar för varje år. Folk fullkomligen skriker efter kvalitativ information, tips och råd inom området. Tanken är att Träningscentralen ska komplettera Kosttillskottguiden, som endast behandlar kosttillskott. På Träningscentralen är det ett mycket bredare fokus. De ämnen som behandlats i dagsläget är främst träningsmaskiner och redskap, men i framtiden kommer det även att skrivas om kosttillskott och hälsokost samt nyheter och övrig information relaterat till träningsvärlden, säger Jesper.

SilverPark Media AB driver över 60 affiliatesajter i dagsläget som genererar upp mot 100 000 nischade besökare varje månad. Deras största marknader är träning och skönhet och sajterna återfinns på 4 olika språk, där svenska är allra störst. För att generera besökare till hemsidorna använder företaget sig av sökmotoroptimering (SEO) som ger organisk trafik från sökmotorer som till exempel Google.

- Tack vare SEO kan vi generera starkt nischad och återkommande trafik. Det är dock en process som tar lång tid och det kommer troligtvis dröja upp till 6-12 månader innan vi på riktigt får se resultatet av allt arbete vi lägger ner nu. Vi hoppas såklart att prestera någorlunda bra i den kommande julhandeln, men vårt mål är mycket mer långsiktigt än så. Planen är att Träningscentralen ska bli en av de allra största träningssajterna i Sverige i framtiden, säger Jesper.

Förutom Träningscentralen är SilverPark Media aktuella med en större expansion av sajter till den norska marknaden. Vidare håller de även på att ta fram egna träningsprodukter som kommer att säljas på den svenska marknaden.