Annons

Annons

Pressmeddelande

Islands skräll med kvartsfinal i fotbolls-EM, fortsatte i VM med oavgjort mot Argentina. I sportens värld levererar såväl låg- som högoddsare och det råder bråda dagar för bettingbolagen. Odds boostas och andra erbjudanden rullas ut i en strid ström. Nu stannar inte kampanjerna vid miljoner, utan miljarder. Som att tippa samtliga matcher hos BetStars och vinna 1 miljard eller sätta 1:an och 2:an i gruppspelen hos Betsson och fånga en kvarts miljard. Bakom kulisserna pågår samtidigt förberedelser för det kommande svenska licenssystemet.

Fotbolls-VM är det sista stora sporteventet under ett svenskt spelmonopol. Den 7 juni röstade riksdagen igenom den spelreglering som träder i kraft 1 januari 2019. En lagstiftning som bl.a. innehåller licenskrav, vinstskatt 18 %, bonusbegränsning, ökad tillsyn av marknadsföring och omsorgsplikt.

För etablerade spelbolag är licenssystem inget nytt. LeoVegas, Betsson, Unibet, Cherry m.fl., har idag europeiska licenser med krav på säkerhet, rättvisa spel och som ger skattefrihet för svenska spelare.  Ofta finns flera licenser beroende på marknad. Kindred Group, som står bakom bl.a. Unibet, Maria Casino, iGame, Storspelare, har lokala licenser i Storbritannien, Danmark, Frankrike, Tyskland (Schleswig-Holstein), Italien, Australien, Belgien, Irland, Rumänien och Estland. Internationella spellicenser finns på Malta and Gibraltar. Och branschen är van vid snabba förändringar i olika länders hantering av gambling. Ändrade spelregler som kan innebära skärpning eller öppning.

I Norge beslutades om DNS-blockering i maj. Stortinget bad samtidigt regeringen att utreda om Statens Pensjonsfond Utland, den s.k. Oljefonden, bör äga aktier i utländska spelbolag. Norge har också blockerat betaltjänster för att förhindra spel på utländska sidor. Även innehavare av Norwegians kreditkort vet att köp inte kan genomföras i svenska spelbutiker (ATG Ombud), oavsett om kunden vill betta, handla busskort eller glass. Nyligen röstade Schweiz för att stänga ute nätcasino som inte samtidigt har fysisk verksamhet i landet. I motsatt riktning går alltså Sverige, men även länder som USA. Efter beskedet från Högsta Domstolen att varje delstat själv bestämmer över betting online, riktas allt fler lystna svenska casinoblickar mot väst.  I våras meddelade NetEnt att man tecknat avtal med Hard Rock Hotel & Casino Atlantic City för den reglerade casinomarknaden online i New Jersey. Under sommaren börjar Evolution att leverera live-bord till ett av världens största nätcasino, 888casino som är fullt reglerat i staten New Jersey.  Svenska betting- och casinosajter ser förstås stora möjligheter i en potentiell gigantisk spelmarknad. I en intervju till Nyhetsbyrån Direkt, meddelade Unibets vd Henrik Tjärnström:

"Vi siktar mot New Jersey mot slutet av året. Det mesta talar för att det sker via Unibet som erbjuder sportbetting, då landets Högsta Domstol nyligen gav besked i frågan om att det är upp till varje delstat att legalisera sportbetting på nätet om den vill. Vi utesluter dock inte att vi skulle köra kasino via 32Red också exempelvis. Vi håller på att slutföra vår ansökan till New Jersey just nu". 

Ett slopat spelmonopol, handlar dock om fler branscher än spelbolagen. PR, media och IT icke att förglömma.  Med ökade krav på marknadsföring och återhållsamhet, förändras stora delar av verksamheten runt själva spelandet.

Omsorgsplikten utgör en viktig pelare i den nya spellagstiftningen. Den innebär att licenshavare måste skydda spelare mot riskfyllt spelbeteende. Spelare ska också själva kunna stänga av sig från spel under 1, 3, 6 månader eller tills vidare. Lotteriinspektionen (kommande Spelmyndighet) upphandlar just nu självavstängningssystem. Leverantören ska utveckla ett system för självavstängning och ansvara för drift, support och löpande systemutveckling. Systemet är placerat hos leverantören och spelare ska via en webbsida kunna stänga av sig från spel och marknadsföring hos samtliga licenserade spelaktörer. Enligt underlaget för upphandlingen förväntas ca 100 spelaktörer, men det är förstås knepigt att förutse antalet. Klart är dock att vinnaren av upphandlingen tar hem ett viktigt kontrakt.

Med största sannolikhet kommer spelbolagens marknadsföring att förändras efter 1 januari. Det mesta tyder på att reklamkostnaderna minskar p.g.a vinstskatten. Enligt Kantar Sifo satsade spelbolagen 5,5 miljarder kronor på reklam i Sverige under 2017. Ökningen på 43 % miljarder jämfört med år 2016, tolkas som en positionering inför spelregleringen. Marknadsföringen lär också förändras för att möta de skärpta kraven på måttfullhet.  Efter riksdagens beslut om ny spellag, gav regeringen Konsumentverket 500 000 kronor för att säkerställa en effektiv tillsyn över marknadsföringen.

Om ett år är det fotbolls-VM igen. Då är det damerna som tar plats i Frankrike.  Tar Sverige sig förbi övriga lag i Grupp 4: Danmark, Ukraina, Ungern och Kroatien, kan oddsen återigen gå i blågula nyanser. Det allra första fotbollsmästerskapet utan svenskt spelmonopol.

Källa: 
https://www.di.se/nyheter/efter-domstolsbeslut-da-planerar-kindred-offensiv-pa-usa-marknaden/
https://www.casinobonusar.com/
https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/upphandling/forfragningsunderlag-sjalvavstangningssystem.pdf
https://www.lotteriinspektionen.se/om-oss/statistik/statistiknytt/Spelreklam-for-5_5-miljarder-2017/