Sponsrat Sponsrat

Minska smittspridningen bland personal och kunder

Högsommaren står för dörren och snart börjar alla semestrar. Med en massa kunder i butiken kan det bli svårt att nå ut med information till alla. Något som är extra viktigt just nu på grund av coronaviruset som florerar runt i samhället.

Uppdaterad 2020-08-05
Publicerad 2020-08-05

Folkhälsomyndigheten går med jämna mellanrum ut med olika rekommendationer och dessa är givetvis viktiga att följa, både som kund och som butik. För säkerheten är givetvis a och o när det kommer till att begränsa smittorisken bland kunderna.

Hur man ska gå till väga

Det är viktigt för butiker att vara synliga och det gäller inte minst nu under pandemin. Guida kunderna rätt och säkert igenom butiken genom att sätta upp tydliga skyltar med de anvisningar som gäller i butiken. Det skapar ett gott anseende gentemot kunden och dessutom minskar det smittorisken, något som vi alla måste hjälpas åt att göra - i den mån som vi nu har möjlighet.

Att sätta upp skyltar med anvisningar till kunderna kan också vara en god möjlighet om du vill ge extra viktig information angående coronaviruset just nu. Alla butiker är givetvis olika och det betyder att olika regler och anvisningar kan gälla på olika platser. De förhållningsregler som det nya viruset har skapat behöver vi påminna varandra om hela tiden så de inte glöms bort och skyltar är ett bra alternativ.

Information till hands inne i butiken

Olika regler i olika butiken kan skapa en viss förvirring hos kunderna. Eftersom vissa regler kan skilja sig åt beroende på typ av lokal, verksamhetsområde eller liknande. Det är exempelvis inte samma skyltar hos frisörer som på vårdcentralen. Många butiksarbetare träffar många kunder, därför är det viktigt att minska trängseln och därmed smittspridningen. Både för kundernas och för personalens skull.

Samma regler som hos frisören gäller oftast inte i en vanlig butik, men i vissa butiker har man exempelvis valt att stänga varannan kassa eller liknande åtgärder för att stoppa smittspridningen. Med skyltar kan man ge kunderna nödvändig information, om vilka åtgärder butiken i fråga har vidtagit, för att minska riskerna med viruset. Några skyltar ger även en bra möjlighet att tipsa om det exempelvis finns handsprit eller liknande i butiken.

Börja på trottoaren

Men information till kunden får gärna börja utanför butiken med en gatupratare eller vanliga skyltar. På det viset förbereder du kunden med skyltar för vad som komma skall. Det kan exempelvis vara åtgärder som att man har gjort kundflödet i butiken enkelriktat. På det viset behöver inte kunder passera varandra, något som minskar smittspridningen när allt kommer omkring.

Skyltar utanför butiken kan behöva kompletteras med en skylthållare så att de kommer upp i rätt höjd och på så vis placeras i kundens blickfång. Det är givetvis också en utmärkt chans att marknadsföra själva butiken, en specifik vara eller exempelvis en sommarkampanj.

Eftersom coronaviruset är så osäkert och nytt vet vi fortfarande inte allt om dess spridningsmönster och vilka sätt som är bäst för att undvika smittspridning. Det gör att rekommendationerna ofta uppdateras och om butikens anvisningar till kunderna ska vara á jour med rekommendationerna från myndigheterna, kan digitala skyltar vara en bra idé.

En sådan skylt behöver givetvis inte visa samma information hela tiden. Information om en produkt kan exempelvis varvas med uppmaningar för att minska smittspridning.

Platsannonser