Annons

Annons

Halva styrelsen byts ut i KOMM

Valnämnden har i år föreslagit en lista blandat av byråledare, forskare och kreativa chefer från många olika kommunikationsdiscipliner. Tillsammans speglar de breddningen av förbundet och stärker styrelsen i det fortsatta strategiarbetet som för åren 16/17 har fokus på entreprenörskap och ledarskap.

– Jag känner mig otroligt nöjd med den samlade kompetensen och det stora engagemanget hos de kandidater vi har valt ut. I år har vi lagt ner ett stort arbete och intervjuat över 20 personer, som alla hade varit mycket passande kandidater. Det är många parametrar att ta hänsyn till både när det gäller de enskilda ledamöternas kompetens och engagemang och när det gäller den totala mixen i styrelsen, säger valnämndens ordförande Sara Leffler Morge, vd Friends Agenda.

Vidare kommenterar valnämndens ordförande:

– Vi har lagt stor tonvikt vid att matcha styrelsekandidaterna med förbundets liggande strategi och mål. Dessutom har vi haft att ta hänsyn till balansen mellan kvinnor/män, större stad/mindre stad, befattning samt byråkategori. Denna valperiod prioriterade vi byråledare, med tanke på Komms tydliga fokus på entreprenörskap och ledarskap.

– Vi ser fram emot att kunna välkomna dessa åtta kompetenta och välmeriterade personer som nya ledamöter efter årsmötet den 27 maj, hälsar KOMM:s ordförande David Orlic.

Fakta 
Nya ledamöter som föreslås väljas in av årsstämman är:

Ulla-Karin Barrett, varumärkesstrateg, The Fan Club, Malmö
Ulla-Karin Barrett har tidigare varit vd för The Fan Club, samt jobbat på IKEAs marknadsavdelning. Hon har vunnit både lejon, ägg och glödlampor i olika valörer.

Marta Karlqvist, vd Cohn & Wolfe, Stockholm
Marta var tidigare vd för Bite Communication i New York. Hon har stor juryerfarenhet och har suttit styrelsen för Precis och Axicom, samt nyligen invald i Sveriges Kommunikatörers styrelse.

Adam Kerj, COO McCann, Stockholm
Adam är nyligen hemflyttad ifrån New York, där han bland annat varit CD på digitalbyrå 360i. Han har vunnit en mängd internationella utmärkelser och har varit med och grundat TBWA och Saatchi & Saatchi i Sverige.

Anna-Karin Nilsson, vd & senior strateg Humbly, Umeå
Anna-Karin har lång erfarenhet av varumärkesutveckling. Hon sitter i Handelshögskolans Business Advisory Board (Umeå) och är med i branschrådet för MKV-programmet vid Umeå universitet och har varit mångårig ledamot i Marknadsföreningens styrelse.

Dr. Niklas Bondesson, Head of Science, Evidence (NOA), Stockholm
Niklas är medgrundare av Evidence Strategy, en byrå med managementkonsulter som är specialiserade på analys och effektmätningar inom NOA. Niklas är också doktor i marknadsföring och aktiv forskare vid Stockholms Universitet, där han ansvarar för utbildningen i marknadskommunikation.

Diana Uppman, vd, BVD, Stockholm
Diana är sedan 4 år VD för designbyrån BVD. Hon har även erfarenhet ifrån kundsidan och har suttit i ett flertal olika styrelser.

Philip Marthinsen, partner, House of Radon, Stockholm
Philip är medgrundare av den kreativa byrån House of Radon. Han är också en av producenterna bakom den prisbelönta dokumentären PressPausePlay, som utforskar hur digital innovation och transformation påverkar kreativt skapande. 

My Troedsson, planner, Forsman & Bodenfors, Göteborg
My är sedan 2010 planner på Forsman och Bodenfors i Göteborg. Hon sitter även i styrelsen för Medieakademin i Göteborg. Hon har en Bachelor i Nationalekonomi från Handelshögskolan i Göteborg. 

Styrelsen Ideella föreningen för 2016-17 kan då se ut såhär:
David Orlic, COO, Volontaire - ordförande
Ylva Nestmark, cd, Stendahls
Janne Björge, vd, Nine Yards
Marie Rudolphie, COO & Strategic Director, Identity Works
Michael Jäderlind, cd, Understundom
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King
Mattias Ronge, vd, Edelman Deportivo
Marta Karlqvist, vd, Cohn & Wolfe
Adam Kerj, COO, McCann
Ulla-Karin Barrett, varumärkesstrateg, The Fan Club
Anna-Karin Nilsson, vd & senior strateg, Humbly
Niklas Bondesson, Head of Science, Evidence
Diana Uppman, vd BVD
Philip Marthinsen, partner, House of Radon
My Troedsson, planner, Forsman & Bodenfors

-------------

Åsa Drake, CFO, Great Works – enbart AB-ledamot

Länk till Sveriges Kommunikationsbyråers strategi-dokument år 2016 & 2017: klicka här