Annons

Annons

GP Bullhound: Nu hårdnar kampen mellan teknikjättarna och biltillverkarna

Fordonsindustrin är inne i en intressant fas där traditionella tillverkarna utmanas av teknikjättar som Tesla, Google och Intel. En huvudanledning är ett ökat fokus på mjukvara. Och det händer mycket inom marknaden för fordonsteknik. Det skriver GP Bullhound i bolagets senaste rapport, Autotech: The Mother of All Tech Battles.

Så sent som förra veckan gick BMW och Mercedes Benz-ägaren Daimler ut med nyheten att de ska investera mer än tio miljarder kronor i en gemensam utveckling av mobilitetstjänster. Och Volvo och BMW aviserade den här veckan att de investerar i en on-demand-samåkningstjänst för barn

Enligt techfokuserade investmentbanken GP Bullhound är det här något som vi kommer att få se mer av i framtiden. Detta eftersom de traditionella fordonstillverkarna kommer tvingas göra gemensamma satsningar för att avvärja de stora teknikjättarna.

Det svenskgrundade bolaget har samtidigt identifierat fyra trender som kommer omforma fordonsindustrin de kommande 10–15 åren i form av delningsekonomin och bilpooler, elektrifiering, automatiserade fordon och uppkopplade fordon.

- I kampen mellan de globala teknikjättarna och de traditionella biltillverkarna har teknikbolagen fördelen att ha enorma resurser, inte minst mjukvaruresurser. Man avfärda inte fordonstillverkarna än eftersom de gör signifikanta investeringar inom alla viktiga sektorer vi listat i rapporten och de har också med sig ett historiskt förtroende från konsumenterna, säger Sven Raeymaekers, partner på GP Bullhound och en av författarna till rapporten.

Av rapporten framgår också att aktivitetsnivån när det gäller affärer inom fordonssektorn har ökat stadigt i Europa, Asien och Nordamerika under de senaste fem åren. År 2018 gjordes rekordhöga 166 fusioner och uppköp jämfört med 144 året innan. Mer än en tredjedel (39%) av alla globala fusioner och uppköp sker i Europa, men Europa står bara för sju procent av marknadsvärdet. Och aktivitetsnivån i sektorn lär fortsätta.

- De traditionella fordonstillverkarna kommer definitivt fortsätta med sina gemensamma satsningar för att avvärja de stora teknikbolagen. Exakt vem som går segrande ur denna kamp är inte säkert, men vi är på väg att se den största förändringen för transporter på land sedan förbränningsmotorerna ersatte hästtransporter, säger Sven Raeymaekers.