Annons

Annons

EnterCard dubblerar antalet bedrägeriupptäckter och minskar bedrägerikostnader med 60 procent genom att använda machine learning från FICO

EnterCard, ett av de ledande kreditmarknadsbolagen i Skandinavien, med 1,7 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, har kraftigt minskat antalet bedrägerier och nått stora kostnadsbesparingar genom att använda plattformen Falcon från FICO.

Lösningen används för att motverka betalningsbedrägerier och skydda EnterCards 1,7 miljoner kunder. Företaget är ett av de första på den Nordiska marknaden att använda FICOs platform Falcon. Genom att använda artificiell intelligens kan EnterCard snabbt möta förändringar i bedrägerimönster och lösningen ligger bakom företagets 60-procentiga minskning av förluster kopplat till bedrägerier.  

 “EnterCards framgångar är ett fantastiskt exempel på hur man med verkligt avancerad analys kan lösa bedrägerier som förändras snabbare än de flesta företagen hinner med att hantera,” säger Julie Conroy, forskningsansvarig på Aite Group och en av domarna i den jury som nu utsett EnterCard till vinnare av pris inom anti-bedrägeri-kategorin. ”Deras otroliga resultat visar på styrkan i Machine Learning och AI när det gäller att motverka bedrägerier.”

“Våra kunders trygghet är enormt viktigt för oss på EnterCard. Vi har förbättrat vår bedrägeribekämpning och kundbemötande genom realtidsbaserad upptäckt och hantering av bedrägerier,” säger Yannick Leclerc, ansvarig för bedrägeristrategi & analys på EnterCard Group. “Genom att använda FICO Fraud Resolution Manager, kan vi omedelbart kontakta kunder, bekräfta transaktioner och förbättra kundupplevelsen. Vårt partnerskap med FICO har betalat sig på olika sätt för både vår affär och för våra kunder.”

EnterCard använde tidigare en annan lösning för dess bedrägeribekämpning. ”Men med den här integrerade lösningen kan vi leverera våra tjänster på ett bättre sätt, som ger lägre kostnader för företaget och med en mycket bättre kundupplevelse,” säger Yannick Leclerc. “Vårt mål med införandet av FICOs lösning var att öka kontrollen och minska de negativa konsekvenserna från bedrägerier för våra kunder och för företaget.”

EnterCards organisation använder FICO Falcon plattform med anpassningsbar Machine Learning, analysförmåga i alla länder, och efter den senaste uppdateringen används en molnbaserad version av plattformen. Lösningen inkluderar realtidsbaserad bedrägeriupptäckningsförmåga baserad på AI-modeller och förmåga att automatisera kommunikationen med kunder via digitala och traditionella kanaler.

Utöver att identifiera bedrägerier snabbare och omedelbart arbeta med kunder för att validera eller blockera en transaktion, kan även EnterCard spara pengar när det gäller spärr- och utgivningsdelarna. ”Genom att dra nytta av funktionerna hos Falconplattformen kan vi kostnadseffektivt hantera bedrägerier samtidigt som vi minskar påverkan på våra legitima kundtransaktioner,” säger Leclerc. 

Omfattande besparingar och förbättringar

Genom att hantera sitt bedrägeriprogram med FICOs Falcon-plattform har EnterCard nått en rad framgångar:

  • 128 procent ökning av antalet bedrägerifall som upptäcks av Entercard
  • 60 procent minskning av förluster kopplat till bedrägerier (sedan införandet av FICOs lösningar)
  • Omfattande minskningar av operationella och administrativa kostnader
  • Mycket snabbare hantering av misstänkt bedrägliga transaktioner, vilket minskar bedrägeriförluster och ökar kundnöjdheten.
  • Nått branschledande Net Promoter Score i Norden

“EnterCard har ett bedrägeribekämpningsteam i världsklass och de har investerat i det bästa verktyget inom AI-analys och hantering samt kundkommunikation, som går att få,” säger Dylan Jones, som är ansvarig för FICO i Norden. ”De är ledande i Norden när det gäller att bekämpa bedrägerier.”

FICOs Falcon-Plattform är den ledande lösningen för att hantera bedrägerier och skyddar i nuläget mer än 2,6 miljarder betalkort världen över. Plattformen gör det möjligt för organisationer att kostnadseffektivt minska bedrägeriförluster, skydda sitt varumärke och förbättra kundupplevelsen i företagets olika kanaler och faser.

EnterCard har tilldelats FICOs pris för sitt arbete med att bekämpa bedrägerier.