Annons

Annons

Beteendeförändring bästa medicinen mot artros

Den bästa medicinen mot artros är varken nyponpulver eller protesoperation, utan beteendeförändring. Genom att göra förändringar i rutiner och livsstil kan ledvärken minskas och rörligheten förbättras.

Artrosbehandling kan ses som en pyramid, där anpassad sjukgymnastik utgör grunden tillsammans med utbildning. Anpassade sjukgymnastiska övningar stärker musklerna kring den drabbade leden, vilket skyddar från vidare nedbrytning. Samtidigt stabiliseras leden och nya belastningsmönster övas in. Sammantaget minskar det den ledsmärta som kommer med artros. Utbildningen ger i sin tur en ökad förståelse för kroppen som helhet och hur den påverkas av artros, vilket gör att fler fullföljer sjukgymnastiken. I de fall då patienten har svaga muskler och/eller bär på övervikt kan även viktkontroll vara aktuellt. Detta eftersom mer kroppsvikt även lägger mer belastning på lederna. 

Dessa steg kan sammanfattas som beteendeförändring. Det handlar om att få in små rutiner i vardagen som alla bidrar till ökad ledhälsa och i längden en ökad livskvalitet. Exempelvis kan det röra sig om att välja en eller två anpassade övningar att göra varje dag, eller om att lägga mer grönsaker på tallriken. 

Kunskap nyckeln till beteendeförändring

Oavsett vilka beteendeförändringar man väljer att fokusera på är det kunskap som lägger grunden. Utan förståelse för hur kroppen påverkas av saker som kost, träning och andra vanor är det näst intill omöjligt att göra positiva förändringar. Det gör också att vikten av kunskap som är medicinskt korrekt är avgörande.

Förutom kunskap om den egna kroppen är det också bra att förstå människans psyke. Det kan hjälpa en på vägen att förstå att det är svårt att förändra sina rutiner. Det krävs hög motivation under en lång tid för att kunna genomföra förändringar på lång sikt, samtidigt som det är svårt (och dyrt) att få professionellt stöd. Därför är det till stor fördel om man känner till verktyg som underlättar processen.

Mer information om artros finns på artros.org.

Tips på hur du lyckas!

Det som är genomgående för tips om att lyckas med en förändring av livsstilen är att göra det lätt för sig själv att välja rätt. Några exempel på saker du kan göra är:

  • Sov i träningskläderna. Det kan göra det lättare att komma iväg till träningen på morgonen eftersom det är ett steg mindre när du vaknar.
  • Förbered en stor sallad. Fixa en stor skål med grönsaker på helgen som sedan räcker hela veckan. Krispiga grönsaker som kål och morot håller sig godare längre.
  • Gör upp en plan. Skriv in i kalendern vilken mat du ska äta eller vilka träningspass du vill genomföra. Då slipper du improvisera och stressa eftersom du kan förbereda.
  • Gör lite varje dag. Istället för att träna en timme två gånger i veckan, prova att bara få in några minuter varje dag. Då blir träningen som tandborstning - något du bara gör utan att tänka på det.
  • Förstå dig själv. Gör en lista på vanliga saker som kommer i vägen för dina nya vanor. Kom sedan på minst en strategi för att överkomma varje hinder.
  • Hitta din ärliga motivation. Skriv upp för- och nackdelar med det nya beteendet respektive att fortsätta som vanligt. På så vis kan du förtydliga för dig själv vad det är som gör det svårt att förändras. Samtidigt kommer du troligen upptäcka att fördelarna med förändring väger över - om de inte gör det kanske du ska överväga någon annan förändring.