Sponsrat Sponsrat

Automatiserad marknadsföring och två problem som det löser

Automation av marknadsföring. Vad är det och varför hörs det engelska namnet mer ofta än det svenska - marketing automation? Och framförallt - är det något jag som arbetar med marknadsföring bör bry mig om och fokusera på?

Svaret är tveklöst - JA. Varför? Läs vidare så förklarar vi snabbt vad det är och hur du kan dra nytta av det samt två problem som det löser.

Uppdaterad 2021-01-06
Publicerad 2021-01-06
Automatiska aktiviteter inom marknadsföring

Marketing automation innebär att repetitiva aktiviteter inom marknadsföring görs av sig självt. Sådant som inte är avancerat men som ändå måste göras och som kan vara tidskrävande.

Ett exempel kan vara ett e-postutskick som går ut varje måndag till kunder. Genom att ställa in det automatiskt skickas mail ut en viss tidpunkt av sig självt och du behöver inte själv gå in och skriva meddelandet.

Några dagar senare kanske du vill skicka ytterligare ett e-postmeddelande men den här gången bara till de som faktiskt öppnat ditt första meddelande. De som inte ens brytt sig om att öppna det första mailet kanske ändå inte är så intresserade, varför ens bry sig om dem?

Automatiskt kan du då skicka ut ett andra mail, men nu bara till dem som öppnat det första. Smart då du inte behöver gå in och kolla manuellt vilka som öppnat mailet eller inte.

Sociala medier kan också automatiseras

Facebook, Instagram och LinkedIn kan också automatiseras till stor del. Schemalägg inlägg eller poster som publiceras med jämna mellanrum istället för att du faktiskt går in i Facebook eller Linkedin och manuellt skriver ett inlägg. Mycket tidsbesparande!

Två problem som marketing automation löser

Många marknadsförare är överansträngda och fokuserar på fel saker. Att jaga leads som inte är intressanta, spendera tid på missnöjda kunder eller lägga tid på företag som försöker sälja till dig.

Automation hjälper dig att skala program - leverera en mer personlig och målinriktad kommunikation, anpassa försäljning och mäta effektivitet. Fokus ska vara där du kan nå dina mål - inte på saker som är tidskrävande och inte ger resultat.

Problem ett - Mer att göra på mindre tid

I en snabbrörlig digital miljö känner många marknadsförare en press att göra mer på mindre tid. Fler leads, högre intäkter och ett behov av att stänga affärer snabbare. När en aktivitet är klar börjar den andra direkt.

Marketing automation frigör tid genom att automatisera uppgifter. Mer fokus kan läggas på strategiskt arbete och programvaror kan göra resten för att hantera dina leads.

Problem två - Mäta, spåra och konvertera leads

Att spåra engagemang är viktigt. Marketing automation gör det enkelt att fånga, spåra, hantera och mäta engagemang och föra dem in i din “marketing funnel”.

Med detta på plats optimerar du program att bättre visa avkastningen på dina aktiviteter.

  • Var det där mailutskicket en succe?
  • Hur många likes fick den senaste posten på Facebook?
  • Hur många har besökt landningssidan för ett specifikt erbjudande?

Frågor som kan besvaras genom en väl implementerad process för marketing automation.

Genom att använd retargeting kan du attackera prospects eller leads som verkar extra intresserade. Fokusera på de eller dem som faktiskt kan leda till ökad försäljning och lägg inte tid på sådant som ändå inte ger någonting.

Platsannonser