Annons

Annons

Adverty utser tidigare GroupM Chief Digital Product and Partnership Officer Kenny Spångberg som Chief Revenue Officer

Adverty AB (publ), en teknikledande plattform för sömlösa reklamlösningar inom spel och esport, är hedrade att tillkännage utnämningen av Kenny Spångberg till Chief Revenue Officer från och med 4 november 2019. Kenny ansluter från GroupM, där han tidigare tjänstgjort som chef för digitala produkter och partnerskap. Hos Adverty kommer Kenny att ansvara för inkomsttillväxt samt leda arbetet med etablering av internationella säljteam. Rekryteringen ingår som del i den underliggande strategin inom ramen för den nyligen tillkännagivna emissionen om 48,5 miljoner SEK.

Marknaden för digital annonsering förväntas enligt eMarketer att uppgå till över 341 miljarder dollar år 2020 och Mary Meekers senaste Internetrapport visar att användare av smartphones nu spenderar 89% av användartiden i mobilappar och spel och endast 11% på den mobila webben. Advertys innovativa plattform för sömlös reklam realiserar ett alternativ till dagens påträngande annonser och erbjuder istället mediebyråer och varumärken att rikta sina budskap till ideala målgrupper i diskreta, mätbara och varumärkessäkra sammanhang.

Adverty har implementerat sin IAB Gold Standard-certifierade plattform i mer än 25 speltitlar inom kategorier som sträcker sig från casual till esport. Via dessa titlar kan över 30 miljoner dagliga aktiva användare nås via programmatisk annonsering. 

Efter en framgångsrik tillväxt av företagets publicistpartners utgör nästa naturliga steg en fokuserad expansion av köpsidan, som består av annonsörer och varumärken som budar och köper tillgängliga annonsytor. En offensiv utökning av bolagets resurser inom detta område är del i den underliggande strategin bakom nyligen tillkännagiven företrädesemission. I linje med detta har Adverty nu rekryterat Kenny Spångberg till Chief Revenue Officer, med fokus på intäktsökning samt etablering av internationella säljteam i samband med att plattformen rullas ut på de globala marknaderna.

Kenny ansluter sig till Adverty från GroupM, där han tidigare tjänstgjort som chef för digitala produkter och partnerskap. Initialt genom att leda Xaxis-enheten och senare genom att ta fullt ansvar över alla digitala produkter. GroupM är känt för att vara världens största annonsmediebolag, sett till faktureringsvolym. Bolaget bildades 2003 av WPP och har sitt huvudkontor i New York City och fler än 32 000 anställda i över 100 länder. GroupM är moderbolaget till WPP:s mediebyråer, som inkluderar Mindshare, MediaCom, Wavemaker, m/SIX och QUISMA för att nämna några.

Innan GroupM har Kenny en lång internationell karriär bakom sig med ledande roller inom mediebranschen, till exempel nordisk direktör på Google DoubleClick, medgrundare av Smartclip Nordics, europeisk direktör på Spongecell och chef för programmatic för Widespace.

”Vi är mer än glada över att ha Kenny ombord när vi når ut med vår innovativa lösning till kunder globalt. Med Kenny’s kunskap, kontaktnät och erfarenhet inom mediebranschen är Adverty positionerad att ingå samarbeten med ledande annonsörer och mediebyråer”, förklarar Niklas Bakos, VD och grundare på Adverty.

“När Adverty kontaktade mig gällande rollen blev jag omedelbart intresserad då jag känt till bolaget sedan tidigare. Jag brinner för adtech och har inte observerat någon aktör som sömlöst placerar annonser i spelmiljöer på det sätt Adverty gör. Jag ser det som otroligt viktigt att annonsörer ska kunna synas på alla plattformar där deras målgrupp befinner sig och där ser jag bolaget spela en stor roll framöver på den globala marknaden”, kommenterar Kenny Spångberg.

 

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2019.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.