Finans Nyhet

Branschen rasar mot SUV-förbud

Publicerad

I Stockholm hoppas den rödgröna majoriteten i Stadshuset få till ett förbud mot SUV-bilar i innerstan på grund av miljöskäl. Frågan är om SUV-bilarna, eller stadsjeeparna som de också kallas, verkligen är de stora miljöbovarna som politikerna hävdar. Ulf Perbo från BilSweden visar på SUV-bilar med lägre utsläpp än ”vanliga bilar”.

Idén har drivits fram av vänsterpartiet och ser ut att stödjas av socialdemokraterna och miljöpartiet. Bland annat diskuteras ett totalförbud av stadsjeeparna inom vissa zoner och extra höga parkeringsavgifter.

”Dårpippiförslag” kallar Motormännens presschef Tomas Nilson förslaget.

Enligt Tomas Nilson står bilindustrin endast för 30 procent av det totala koldioxidutsläppet, resten kommer från industrin. Han anser därför att det redan råder en orättvist hård bestraffning av transportsektorn i form av höga bensinskatter.

Annons

– Den globala problemet med koldioxidutsläpp är inte i första hand ett transportproblem, säger han till Realtid.se.

Tomas Nilson uppger att Sverige står för tre promille av världens utsläpp, och därmed står de svenska bilarna för en promille. Koldioxiden går direkt upp i atmosfären och har ingen påverkan på den lokala miljön.

– Jag har svårt att se att ett förbud mot stadsjeepar i Stockholms innerstad skulle påverka världsmiljön, säger Tomas Nilson.

Annons

Ulf Perbo, vice vd på branschorganisationen BilSweden, tror att vänsterpartiet som lagt fram förslaget inte riktigt vet vad de pratar om.

– I skrivelsen från vänsterpartiet står det att stadsjeeparna släpper ut flera gånger så mycket koldioxid som ”vanliga bilar”, och det är ju långt ifrån sant.

Enligt Ulf Perbo släpper Toyotas stadsjeep Rav 4 ut 190 gram koldioxid per kilometer och en Hyundai Santa Fe Diesel 190 gram. Det kan jämföras med en vanlig Volvo V70 som släpper ut 221 gram och en Saab 93 som släpper ut 202 gram. En bensindriven Santa Fe släpper visserligen ut 235 gram, men det är fortfarande bara något högre en de så kallade vanliga bilarna.

Annons

Ser man till äldre bilar så släpper de ut ännu mera koldioxid.

– Fem procent av Sveriges bilar är så gamla att de saknar katalysator och andra avgasrenande funktioner. Dessa fem procent står ändå för femti procent av de farliga utsläppen, säger Ulf Perbo

Enligt ordförande för gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm Leif Rönngren (s) så finns det ännu inget förslag på förbud utan bara en skrivelse från socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet om att utreda vad som är en stadsjeep och inte. Men han medger att han ser stadsjeeparna som ett problem och att det vore klokt att få bort dem från innerstan.

– Visst står stadsjeeparna bara för en lite del av utsläppen. Men bara därför kan man ju inte vara nöjd och inte göra något åt det.

Ska ni inte rikta in er på industrierna som står för en mycket större andel av utsläppen?

– Det måste vi naturligtvis också göra. Men problemet med stadsjeeparna handlar inte bara om koldioxidutsläppen utan om trängseln och säkerheten i stan. Bilarna är helt enkelt inte gjorda för att användas i städer.

Ulf Perbo på BilSweden anser inte att argumentationen håller.

– Vänsterpartiet som ligger bakom förslaget har ju inte hängt med i utvecklingen. De tar ju upp trängseln som ett argument, men nu går ju trenden mot mindre stadsjeepar som i vissa fall tar mindre plats än många vanliga bilar. Jag tror att de har tänkt på extrema bilar som Hummer, men sådana finns det ju bara ett mycket litet antal av, säger Ulf Perbo.

– Ska man förbjuda stadsjeepar så borde man förbjuda lastbilar och andra större transportfordon med, och det vore ju inte klokt.

Moderata oppositionspolitikern Petter Lindfors tycker att det är fel att förbjuda stadsjeepar oavsett om de är miljöfarligare.

– Naturligtvis ska man arbeta för mindre utsläpp, men att förbjuda en viss kategori av bilar är vansinnigt. Det är bara ytterligare ett led i socialdemokraternas, miljöpartiets och vänsterpartiets bilfientliga politik. Det blir ytterligare ett hårt slag mot bilisterna efter trängselavgifterna. Främst drabbar det dem som är beroende av bil för sitt arbete.

Annons