Den kände stockholmsarkitekten Thomas Sandell fick köpa Bruno Mathssons sommarhus. Nu använder han sitt goda namn för att sälja dyrt.
K-märkning klipp för kändisarkitekt
Mest läst i kategorin
Den 3 november säljer Stockholms Auktionsverk det första huset någonsin i sin historia. Det sker på Moderna Kvalitén. Det är arkitekten och professorn Bruno Mathssons sommarhus i Frösakull utanför Halmstad, byggt 1960, som säljs till högst bjudande.
Huset ligger 300 meter från havet vid Tylösand. Huset var Karin och Bruno Mathssons sommarhus och liknar ingenting annat. Efter Karin Mathssons död för sex år sedan förvaltade Stiftelsen Karin & Bruno Mathssons fond huset.
Den välrenommerade arkitekten Thomas Sandell fick köpa huset 2001 efter löften om att han skulle restaurera och bevara huset, förklarar Dan Thelander, styrelseledamot i Bruno Mathssonstiftelsen. Stiftelsen som var rädd att huset skulle rivas andades ut.
Efter tre år vill Thomas Sandell istället sälja. Enligt vad Realtid.se erfar har ingen egentlig restaurering skett.
Auktionsverket anlitade designskribenten Hedvig Hedqvist för att marknadsföra huset. I Auktionsverkets tidning skriver hon i lyriska termer om huset i septembernumret inför auktionen: ”Avskildhet, sol och ljus är prioriterade i den diskreta byggnadsformen som numera med sin avancerade enkla planlösning och djärva materialval nästan försvinner in i landskapet bakom de skyddande martallarna… här är det moderna tidlösa sommarboendet eller som Bruno älskade att säga ’the house of tomorrow’”.
– Huset präglas mycket av Bruno Mathssons filosofi och har stor naturkontakt. Det är väldigt privat, Bruno och hans fru brukade gå nakna på innergården. Och huset är vänt i bästa solläge, beskriver Thomas Sandell huset för Realtid.se.
Intendenten Maria Granström på Auktionsverket skulle gärna köpa huset själv om hon bodde i Halland.
– Huset är helt fantastiskt. Ett av de mest fascinerande hus jag sett, säger hon till Realtid.se.
Och hon fortsätter:
– Det är en verklig kulturskatt. Ett litet konstverk i sig.
Hennes kollega, informationschefen Anna Hamilton, instämmer:
– Vi säljer det som ett kulturobjekt som bör bevaras till eftervärlden. Man får se det som ett konstverk av Bruno Mathsson, säger Anna Hamilton till Realtid.se.
Thomas Sandell förklarar att huset är i bra skick.
– Det går att bo i det som det är. Man måste inte alls renovera, säger han.
Hur menar du? Hur mycket behöver huset renoveras?
– Egentligen inte alls. Det beror på vilka åsikter man har, säger Thomas Sandell.
Thomas säger att hans arkitektfirma Sandell Sandberg lagt ned cirka 400.000 kronor på huset sedan de köpte det för tre år sedan.
– Taket behövde lagas och det har vi gjort. Vi hade också tänkt att byta lite paneler. Och riva ut porslin på toaletten, det är inga dyra saker.
Maria Granström tycker att huset behöver snyggas till.
– Det finns ett visst renoveringsbehov. Man behöver måla lite stolpar och korrugerade plåtar behöver delvis bytas ut, säger hon
Huset är på 85 kvadratmeter och tomten på 1.300 kvadratmeter. Thomas Sandell berättar att han hade planer på att bygga ett kompletterande hus på tomten.
– Vi har skissat på ett hus av mer vinterkaraktär på 50 kvadratmeter.
Och priset då? Auktionsverket har satt ett utropspris på 3-4 miljoner kronor.
– Och då ingår ett tiotal möbler från originalinredningen och åtta timmars fri rådgivning av Thomas Sandell, säger Anna Hamilton.
Men skisserna på det vinterbonade huset ingår inte.
Thomas Sandell köpte huset 2001 för 1,4 miljoner kronor. Nu vill han ha tillbaka det dubbla. Och Auktionsverket siktar på spekulanter från New York.
– Speciellt bland Bruno Mathsson-fans i USA kan huset väcka intresse, säger Thomas Sandell.
Idén väcktes hos Auktionsverket sedan flera amerikanska intressenter hört av sig.
– Där finns en helt annan tradition att köpa ”designhus” och för dem är det inte något oöverkomligt pris, säger Maria Granström.
Auktionsverket nappade på att lansera huset på designutställningen ”Because it’s Swedish”, som har premiär på Manhattan den 20 oktober. På deras webbplats www.becauseitsswedish.com uppges att ett fyrtiotal svenska företag kommer att medverka.
Jenny Sköld, Director of Market Development på företaget Because it’s Swedish, tror att de når rätt publik.
– När man pratar om att köpa hus för 500.000 dollar är det ingenting här. Det kan man göra som en kul grej. Och Bruno Mathsson är en av Sveriges internationellt mest kända arkitekter, säger Jenny Sköld till Realtid.se.
Auktionsverket hoppade på utställningserbjudandet i sista stund.
– Det blev precis klart, säger Maria Granström.
Because it’s Swedish är ett oprövat kort. Företaget ägs och drivs av vd:n Andrew Reice, som har en bakgrund inom marknadsföring och pr-branschen. Han började intressera sig för Sverige runt år 2000.
En som inte tror på Because it’s Swedish är den tidigare medarbetaren Hanna Lohjelm.
– Vore jag i Auktionsverkets skor skulle jag vara försiktig, säger hon till Realtid.se.
Hon jobbade åt Andrew Reice i våras.
– Andrew Reice är en bluffmakare, säger hon. Jag och ett sextiotal företag blev grundlurade, säger Hanna Lohjelm som nu återvänt till Sverige.
Vad exponeringen i New York ger återstår att se. Enligt Thomas Sandell är 3 miljoner det minsta han går med på.
Kort tid efter köpet 2001 tog Thomas Sandell kontakt med Länsstyrelsen i Halland för att få huset k-märkt, det vill säga förklarat som byggnadsminnesmärke.
Har byggnadsminnesmärkningen betydelse för priset?
– Det kan ha viss betydelse. Är det klassat som byggnadsminnesmärke så utgår ett byggnadsvårdsbidrag, säger Anna Hamilton, Auktionsverkets informationschef.
Sandell fick ett första bidrag på 300.000 kronor beviljat men har inte utnyttjat det.
Hans Bergfast, som ansvarar för handläggningen av byggnadsminnesärenden på Länsstyrelsen förklarar vad som gäller.
– Reglerna säger att en byggnad som är förklarad som byggnadsminne kan beviljas bidrag på högst 90 procent av de ”kulturhistoriska merkostnaderna”, byggnader som inte är byggnadsminne kan beviljas bidrag på högst 50 procent av kostnaderna, säger han till Realtid.se.
Hans Bergfast förklarar också att det hänger på Länsstyrelsens bedömning.
–Vi avgör ärendet. Bidraget kan bli mycket lägre än 90 eller 50 procent.
Sedan Thomas Sandells planer på att sälja blev kända ligger ärendet vilande hos Hans Bergfast.
– Vi får avvakta den nya ägaren så vi får en ny samtalspartner, säger han. Förhoppningsvis ska den nye ägaren vara lika intresserad så vi hoppas på en byggnadsminnesförklaring.
Reglerna för byggnadsminnen är minutiösa. Restaureringen ska vara kulturhistoriskt riktig där antikvariska experter ska medverka och utgångspunkten ska vara ett långsiktigt bevarande.
– Hel huset ska vårdas, bevaras och underhållas, förklarar Hans Bergfast.
– Vi ger inga bidrag till installation av toalett, avlopp, ventilation, el och kök, men vi kräver att installationerna görs på ett kulturhistoriskt riktigt sätt.
Får den nye ägaren vinterisolera huset?
– Huset är oerhört komplicerat byggnadstekniskt. Som jag ser det är det helt omöjligt. Det skulle förstöra huset.
Kan den nye ägaren få bygglov för ett till hus på tomten enligt er mening?
– Ja, en mindre komplementbyggnad. Och den måste hålla hög arkitektonisk nivå.
En ny byggnad måste vara mindre än originalhuset på 85 kvadratmeter?
– O ja!
Hur snabbt kan ni avgöra ärendet när det finns en ny ägare?
– Är vi bara överens och gör upp om skyddsbestämmelser och restaurering, då ska vi kunna jobba fram en byggnadsminnesförklaring på ett år kanske, säger Hans Bergfast.
Men den nye ägaren får inte påbörja någon renovering innan Länsstyrelsen fattar beslut.
Och Hans Bergfast låter extra allvarlig när han pratar om renoveringsbehovet.
– Det är i lite dåligt skick nu tyvärr. Ganska nedgånget. Plasttaken är utbytta, men inget annat. Huset är i behov av en omfattande restaurering, säger han.
Finns det mögelskador?
– En del ytmögel finns det nog, men inga mögelskador med den ”fritt blås-konstruktion” huset har.
Finns det fuktskador?
– Ja, det finns det. Det har ju regnat in.
En som konstaterat att huset är svårt att sälja är mäklaren Bruno Broberg i Halmstad.
Under tiden Bruno Broberg letade köpare tog Auktionsverket kontakt med Thomas Sandell för att tömma huset på originalmöblerna.
– Ja, Auktionsverket skulle sälja alla möblerna i huset, hela inkråmet separat. Då manövrerade de ut mig som mäklare. Men sen förstod de att det måste vara en mäklare som säljer hus i Sverige. Vi har regler som säger det. Då kom de tillbaka och gjorde en deal med mig, säger Bruno Broberg till Realtid.se.
(Maria Granström på Auktionsverket bekräftar det med sitt ordval: ”Vi kom fram till att det var bättre att sälja möblerna ihop med huset”.)
– Vi delar lika om det blir sålt, säger Bruno Broberg.
Men du försökte sälja huset under ett halvår. Var det svårsålt?
– Ja, vi begärde 3 miljoner kronor. Men det kom bara formgivare och arkitekter som tyckte att det var roligt att titta.
Var det fel pris?
– På 3 miljoner fick vi inte en kund. Vi värderade tomten till 2,5 miljoner och huset kunde vi få en halv miljon för om det kom någon galning från Småland eller Amerika.
Blev det svårare att sälja för att Sandell lagt in om k-märkning?
– Ja, det högsta bud vi fick var på 1,4 miljoner kronor.
I vilket skick är huset?
– Dåligt. Det är ett rivningshus. Ett skjul bara. Nu ska de sälja det som konstverk. Jag tror inte ett skit på det, säger Bruno Broberg.
Jag frågar byggnadsminnesexperten Hans Bergfast om en ny ägare kan få riva huset. Beskedet är glasklart.
– Det går inte eftersom frågan om byggnadsminne är väckt och vi har i samråd med Thomas Sandell konstaterat att huset har ett högt kulturhistoriskt värde och ska bevaras. Har den nye ägaren planer på att söka rivningslov kan vi utfärda ett interimistiskt förbud mot rivning, förklarar Bergfast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.