Realtid

Hoppet inte ute för Saabjobben

Martin Lindgren
Uppdaterad: 18 dec. 2009Publicerad: 18 dec. 2009

Det kommer högst sannolikt att fortsätta byggas bilar i Trollhättan. Det säger Christer Asplund, som sytt ihop det konsortium som ska bygga elbilar i staden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I tisdags lanserades ett konsortium bestående av Saab och några andra företag, vars planer är att bygga elbilar i Trollhättan.

Planerna är inte kullkastade på grund av fredageftermiddagens besked från General Motors, enligt Christer Asplund från elkraftorganisationen Power Circle. Asplund är den som sytt ihop konsortiet.

Realtid.se når Christer Asplund på hans kontor på Grev Turegatan 14 i Stockholm (samma hus som oljehandelsbolaget STC) en halvtimme efter General Motors besked om att förhandlingarna med den tilltänkta Saabköparen, Spyker, strandat.

– Beskedet kom ju alldeles nyligen så det kan ju tarva en stunds eftertanke, börjar Asplund, men fortsätter sedan:

– Det är Innovatum i Trollhättan som äger det här projektet, inte Saab. Det är nummer ett.

Asplund menar att projektet inte står och faller med Saabs och GM:s fortlevnad:

– Vi är helt inställda på att köra det här projektet. Men i vilken form, det får vi återkomma till. Bilbyggarkompetensen finns ju i Trollhättan.

Enligt pressmeddelandet, som alltså publicerades i tisdags, är planen att bygga 100 bilar under år 2010; planer som alltså enligt Christer Asplund inte annulleras på grund av den senaste händelseutvecklingen, eller var reserverade för att affären mellan Spyker och GM inte skulle gå i lås.

ANNONS

Satsningen är hittills finansierad med ett anslag på 86 miljoner kronor från Energimyndigheten.

Huruvida det på grund av GM-beskedet nu blir fråga om fler än 100 bilar vill Asplund inte gå in på, men han säger att planen från början absolut var att på sikt bygga fler än enbart nästa års serie.

Den planen ligger fast.

Rent mikroekonomiskt blir ju arbetskraft sannolikt billigare nu, påverkar det era planer i positiv riktning?

– Nja, det är det du som säger, det vill jag inte uttala mig om.

Christer Asplund har en bakgrund som bland annat näringslivsdirektör i Stockholm, och talar ganska utpräglad stockholmska. Om det blir hans elprojekt som räddar staden Trollhättan blir det på sätt och vis en återupprepning av vad som hände för 100 år sedan: då var stockholmaren och elpionjären Torsten Holmgren utlokaliserad som överingenjör för bygget av Trollhättans kraftverk, vilket kom att utgöra grunden till Vattenfall.

Därutöver kan noteras, apropå att ”rädda staden” – Realtid.se:s reporters ordval – att Saab långt ifrån är Trollhättans enda arbetsgivare (se intervju med kommunalrådet i länken under denna artikel, ”Trollhättan är möjligheternas stad!”).

Vattenfall är för övrigt en av medlemmarna i Power Circle (tillsammans med bland annat ABB och Fortum).

ANNONS

Övriga medlemmar, utöver Power Circle och Saab, i elbilskonsortiet är ett batteri-, ett elmotor-, och ett projektledningsföretag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS