Bloggaren Peter Stjernström

... som instiftat Stora Journalist-Prissepriset. Hur kom du på idén att dela ut ditt pris som någon motreaktion till Stora Journalistpriset?

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-11-13

– Jag tycker det är kul och viktigt att uppmärksamma dålig journalistik. Jag har skrivit en bok om en figur som heter Prisse som är allt som en journalist inte vill eller bör vara. Boken är verkligen värsta tänkbara scenario om hur det kan gå till på en kvällstidning. Samtidigt så ser man i verkligheten klavertramp som påminner om Prisses påhittade nyheter. De enda gånger som sådana tabbar uppmärksammas är när granskningsnämder kontrollerar dem, och det märker de flesta aldrig. Folk tror att det som står i tidningarna är sant och jag vill dra mitt strå till stacken och visa att det inte alltid är så.

Det här är andra året du delar ut priset. Har du några stående kategorier?

– Nej, det beror helt på vad som fångat mitt intresse under året. Men jag har glidit lite i fokus från förra året. I fjol vann Aftonbladets Daniel Nyhlén priset för sin artikel om en naken man med ”något stort i handen” som försökt ta sig in på Solliden för att antasta kungafamiljen. Hela historien var påhittad, men tyvärr tänker folk "Ingen rök utan eld". I år handlar nomineringarna mer om bristande etik, och det är också ett område som Prisse är expert på.

Hur gör du urvalet av vilka som ska nomineras?

– Det är helt beroende på vad som har berört mig. Allt som upprör, oroar och roar mig har en chans att bli nominerat. Bland annat har jag nominerat Aftonbladets nakna fallskärmshistoria, vilken ju var helt påhittad. Jag är inte säker på om de visste om att det var en osanning när de skrev den, men de tyckte den var bra och slängde ut den på webben för att få högre läsarsiffror. När det sedan visade sig att den var påhittad så tog de bara bort artikeln. Ingen dementi eller någon ting. I och för sig så går väl inte världen under för en påhittad fallskärmshistoria, men poängen är att det var ren lögn. En lögn blir lögn först när den avslöjas. Det finns massor med nyheter som är oavslöjade lögner!

Hur bestämmer du vem som vinner då?

– Jag går på magkänsla. Sedan påverkas jag en del av de brev som folk skickar till mig. Det har varit sanslöst mycket besökare på min blogg nu. Men jag berättar inte vem som vinner förrän den 30 november.

Vad får den lycklige vinnaren?

– Han eller hon får en jättestor, fin pokal. Det är samma pokal som Daniel Nyhlén vann i fjol, men han har inte hämtat ut den ännu. Han blev inte så värst glad över priset, minst sagt. Jag vet inte om det blir någon direkt prisutdelning i år heller. Det är få som vinner sådana här priser som dyker upp. På ett sätt gör det inget att de inte hämtar pokalen. Då blir det en vandringspokal som fylls med plaketter. Det här är inte sista året jag kommer dela ut det här priset.

Listan över nominerade

1. Svenska Dagbladets Andres Lokko, för sitt outtröttliga redaktionella engagemang för ett jeansmärke som sedan åratal varit produktplacerat på honom själv. Nämligen Levis.

2. Aftonbladets förre tv-krönikör Kerstin Hallert, för att hon rasade mot ”fesljumma frågor” i partiledarintervjuerna – innan de sänts.

3. TV4:s grävsatsning Drevet, för sitt köp av en fejkad webbsexshow av nittonåriga Sara för att visa hur svenska tonårstjejer drygar ut sin veckopeng.

4. Expressens förre fotbollsreporter Olof Lundh, för sitt svarta extraknäck som översättare åt en fotbollsagent vars fotbollsspelare och bransch Lundh var satt att bevaka.

5. Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin, för att han så ivrigt publicerade namn och bild på den våldtagna och knivskurna flickan vars bästis just blivit brutalt knivmördad av sin styvpappa.

6. Metrojournalisten David Baas, för att han gick med i samtliga politiska ungdomsförbund för att kunna avslöja "hemliga" brev som skickades ut till samtliga medlemmar.

7. Aftonbladets rubrikmakare, för prisselöpen "Keith Richards kan aldrig mer stå på en scen" och ”Sanningen bakom Zidanes attack”.

8. Veckorevyns chefredaktör Ebba von Sydow och Kings dito Per Nilsson, för att de lånade ut sina snygga affischansikten till reklamkampanjen för ett av de stora modeföretag de är satta att bevaka.

9. Aftonbladets nätredaktion, för att den gladeligen tog in både nyhet och bild från ett helt och hållet påhittat nakenhopp med Stockholms fallskärmsklubb.

Platsannonser

Logga in