Finans Nyhet

Björn Bertoft

Publicerad

… vd för nystartade Wei Wei International Management som ska lansera västerländska företag, produkter och artister i Kina med hjälp av Wei Wei, ”Kinas Carola”, och landets överlägset mest folkkära artist.

Wei Wei är Kinas mest kända artist, men hon bor i Stockholm med sina tre barn. Bedömare räknar med att 800 miljoner av dryga miljarden kineser vet vem hon är. Hon ska också ha sålt mellan 150 och 200 miljoner skivor. Med tanke på alla piratkopior som cirkulerar är det förmodligen i underkant, men det är ingenting hon blivit rik på.

– I Kina ger artister ut skivor för att promota konserter och uppträdanden. I västvärlden är det tvärtom, säger Björn Bertoft.

Till Sverige kom Wei Wei tack vare den amerikanske kompositören Michael Smith, som varit bosatt i Sverige i 20 år. Han besökte en av hennes konserter, tyckte att hon var värd en bra låtskrivare och blev dessutom kär. De gifte sig kort därefter.

Annons

– Wei Wei led under den här perioden av pressen orsakad av kändisskapet. Hon blev förälskad i lugnet, den svenska mentaliteten och naturen. Här kunde hon leva med sina barn och få vara praktiskt taget okänd.

Och nu har alltså Wei Wei blivit aktiebolag, Wei Wei International Management AB.

Verksamheten har två inriktningar. Dels är det tänkt att företaget ska hjälpa västerländska bolag att etablera sig i Kina, dels ska Wei Wei lanseras i Europa och USA.

Annons

1996 gjorde Wei Wei ett försök att slå igenom i USA, men det misslyckades. Varför skulle det gå bättre den här gången?

– Kina var inte så ”hett” då. Idag har alla sina blickar riktade mot landet, det ger oss helt andra möjligheter.

Hur ska ni bära er åt för att lansera västerländska företag i Kina med hjälp av Wei Wei?

Annons

– Det finns en enorm respekt för hennes person i alla läger, det gäller såväl den breda folkmassan, som politiker och näringsliv. Ett exempel på det är att hon fick förfrågningar om att skriva inlägg i kinesiska tidningar under sars-krisen där hon uppmuntrade folk att hålla modet uppe. Hon var också den enda kinesiska artist som erbjöds uppträda under OS 1996. Om ett västerländskt företag eller produkt kan kopplas till henne öppnas genast många dörrar. Att lansera samma produkt utan henne tar troligtvis mycket längre tid.

Men finns det inte en risk att Wei Wei som varumärke förstörs om hon plötsligt börjar kopplas ihop med en mängd produkter?

– Visst, vi måste vara försiktiga, och det är just därför som vi skyndar långsamt.

Har den verksamheten kommit igång?

– Vi för samtal med en rad olika företag. Wei Wei är ett viktigt ansikte i Kinas OS-kampanj. Just nu laddar man som bäst inför 2008 och när företagen inser att OS börjar närma sig tror vi att det drar igång på allvar, säger Björn Bertoft.

Annons