Fintech

Bankerna inte förberedda för fintech-hotet

Allt fler använder fintech-tjänster. Men en majoritet av världens bankchefer uppger att de inte är redo att möta startup-utmanarna, enligt två färska rapporter.

Uppdaterad 2016-06-15
Publicerad 2016-06-14

I dag använder 63 procent av världens bankkunder nya finansiella lösningar som erbjuds av icke-banker. Och det är främst unga och tillväxtländer som omfamnat dessa tjänster.

Det framgår av rapporten "World Retail Banking Report 2016" av Capgemini och Emfa. Undersökningen baseras på enkätsvar från 16.000 bankkunder i 32 olika länder och 140 bankchefer.

Drygt 80 procent av de tillfrågade kunderna anser att fintech-lösningar är snabba, enkla och användarvänliga.

– Bankernas oförmåga att driva innovation banar väg för nya fintech-tjänster som kan attrahera många nya kunder, säger Anirban Bose, chef för global banking och finansiella tjänster på Capgemini, i en kommentar till rapporten.

Tipsar om fintech-tjänster

Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen sade dock i april att inte ser något fintech-hot i dagsläget.

– Väldigt många vittnar om att de är missnöjda med banksystemet och så blir det skandaler, men ändå är det väldigt stor stabilitet. Och det har att göra med engagemanget. Man blir arg men kommer aldrig till skott, sade Thedéen.

Men kanske har bankerna ändå anledning att vara lite oroliga.

55 procent av de kunder som medverkat i Capgeminis undersökning har tipsat en vän eller familjemedlem om den fintech-lösning de använder, medan bara 38 procent tipsat om sin bank.

Inte rätt system på plats

Och det finns fler ororsmoln, enligt PWC-rapporten"Retail Banking 2020 – Evolution or Revolution?" som tillfrågat 560 bankchefer i hela världen.

96 procent av cheferna uppger visserligen att de storsatsar digitalt. Samtidigt saknar 87 procent av världens banker de system som krävs för att genomföra en heldigitalisering, enligt PWC-rapporten

De behöver också bli kostnadseffektivare. I dag erbjuder banker en bred palett av lösningar – men det är bara cirka 5 procent av deras tjänster som levererar över 80 procent av vinsten, skriver PWC.

"De står inför många förändringar och utmaningar och måste förnya sig, förenkla sina tjänster och strukturellt minska sina kostnader. Samt bli mer agila, innovativa och förändringsbenägna – för att bli effektivare och kunna hantera framtidens utmaningar", skriver PWC i sin rapport.

Måste bli innovativare

PWC bedömer att de mest innovativa bolagen växer med 62 procent, medan de minst innovativa bara växer med 21 procent.

Nio av tio chefer rankar innovation som viktigt. Lika många anser dock att de inte är tillräckligt innovativa.

Enligt Capgemini är en lösning att samarbeta med fintech-bolag. De är snabbrörliga, uppfinningsrika och bra på att exploatera ny teknik – medan banker sitter på mycket kapital, har djupa kundkunskaper och är experter på de många regelverk som omgärdar finansbranschen.

– De har möjlighet inleda partnerskap, men de måste i så fall agera snabbt innan den chansen försvinner, säger Anirban Rose på Capgemini i en kommentar.

Vill samarbeta

Realtid.se har tidigare berättat att svenska startups som Klarna, Dreams och Toborrow tycker att bankerna vaknat sent.

– Jag är förvånad över att deras intresse och nyfikenhet inte kom tidigare, sade til exempel Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski under seminarium i april.

– De är tvungna att chansa och satsa på fintech-tåget, konstaterade Sofie Lundström CEO på och medgrundare av Toborrow, på ett annat seminarium samma månad.

Och kanske är det precis det de gör nu.

I Capgeminis undersökning uppger 46 procent att de vill samarbetar med fintech-bolag, 44 procent är villiga att investera i sektorn– och 18 procent att de planerar att köpa upp nya små finansföretag eller deras teknologi.

Flera svenska initiativ

Detta synsätt ser vi även tydligt i Sverige. Nordea har exempelvis skapat en startup-accelerator och en egen crowdfunding-plattform.

SEB började i år investera i fintech igen efter ett åtta år långt uppehåll. Och  även Swedbanks nya digital banking-avdelning ska leta efter startups inom segmentet.

– Vi kan ibland dra fördel av varandra. Mindre bolag kan vara snabbare ta fram produkter på vissa områden. Och vi behöver tänka på hur vi ska ta fram nya lösningar. Det trigger oss att bli bättre. Vi är på tårna, sade Swedbanks IR-chef Gregori Karamouzis till Realtid.se i slutet av maj.

"Kommer likna techbolag"

Ytterligare en färsk rapport från brittiska analys- och konsultbolaget Greenwich Association spår att tradtionella finansaktörer de närmaste åren förvärvar de bästa fintech-lösningarna – vilket leder till en sammansmältning av tech och banking.

– I dag upplevs banker analoga i en allt mer digital värld. Men under nästa decennium bedömer vi att de istället uppfattas som och agera mer likt Google och telekombolag, fast med banklicens, säger rapportförfattaren Don Raftery till Finextra.com.

PWC:s bankråd

Bankerna bör fokusera mer på kunder istället för på produkter – och skräddarsy unika erbjudanden riktade mot specifika kundgrupper.

Deras kundinteraktion måste också förbättras i olika kanaler, framför allt i sociala medier.

Även erbjudanden till kvinnliga kunder bör bli bättre, enligt PWC.

73 procent av amerikanska kvinnor uppger till exempel att de är missnöjda med finansiella tjänster.

Källa: PWC

Innovation prioriteras i Asien

Över 60 procent av bankcheferna i Asien och Sydostasien samt i tillväxtländer ser innovation som något mycket viktigt.

Motsvarande siffra för Europa och USA är 40 respektive 28 procent.

Det finns också fler skillnader. Asiatiska och sydostasiatiska banker fokuserar mindre på gränssnitt.

Enligt PWC beror det på att fler använder enkla och snabba mobillösningar för banking i regionen än bankkunder i Västvärlden, enligt PWC.

Istället arbetar asiatiska banker mer med att identifiera nya kundbehov.

Källa: PWC

Platsannonser

Logga in