Realtid

Räntehöjningar ger timslånga köer till SEB

Räntehöjningar ger timslånga köer till SEB
Anders Frick
Uppdaterad: 17 juni 2022Publicerad: 17 juni 2022

Trots kraftiga förstärkningar av personal på SEB:s telefonbank råder det ibland timslånga köer. Förklaringen är Riksbankens kommande räntehöjningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Igår fick en av Realtids upprörda läsare vänta i nästan två timmar på att komma fram till SEB:s telefonbank. Det är i nivå med de långa köerna i vintras, då SEB drabbades av ovanligt hög sjukfrånvaro i kombination med ett generellt ökande antal samtal till telefonbanken. 

Den genomsnittliga kötiden har dock minskat sedan i vintras och ligger hittills i juni på 14 minuter.

– Samtidigt är vi medvetna om att det vid vissa tider på dygnet kan bli längre kötider än så, vilket vi beklagar. Det beror bland annat på att det just nu är många kunder som ringer till oss för att få råd om hur de ska tänka kring sina bolån och sin privatekonomi givet Riksbankens kommande räntehöjningar och det stigande ränteläget, säger Niklas Magnusson, pressansvarig på SEB, till Realtid.

Han poängterar för Realtid att SEB även erbjuder call-back, där kunden istället för att vänta i telefon blir uppringd när det är dennes tur. Dessutom har banken rekryterat fler personer för att möta det ökade antalet samtal – och framöver väntar ytterligare förstärkning.

– Vi har under det senaste året kraftigt utökat antalet medarbetare på telefonbanken, både i Göteborg, Sundsvall och Malmö. Vi jobbar löpande med att ytterligare minska väntetiderna, bland annat genom ännu fler nyrekryteringar, säger Niklas Magnusson.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS