Avtalet om Fehmarn-Bält klart

Allt är klart för ett undertecknande av avtalet om en fast förbindelse mellan Danmark och Tyskland över Fehmarn-bält.

TT
Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2008-08-26

Därmed kan det största anläggningsprojektet i Nordeuropa i modern tid sättas igång. Det danska transportdepartementet meddelade på tisdagen att transportminister Carina Christensen och hennes tyske kollega, Wolfgang Tiefensee undertecknar slutavtalet på onsdag i nästa vecka.

Därmed kan åratals tvivel om huruvida projektet blir av sopas undan. Bron med fyrfilig väg och tvåspårig järnväg skall stå klar 2018.

Sent i måndags kväll sade det tyska regeringspartiet CDU:s trafikexperter Dirk Fischer och Gero Storjohann i Förbundsdagen att i och med undertecknandet "växer Europa också samman med Norden". Fischer och Storjohann kallar projektet århundradets byggnadsverk.

Totalt beräknas förbindelsen kosta 42 miljarder danska kronor (nästan 53 miljarder svenska kronor). Huvudparten av kostnaderna, 36 miljarder danska kronor, garanteras av Danmark.

Det betyder själva bron och landanläggningarna på Lolland. Tyskland garanterar för sex miljarder danska kronor som skall betala landanläggningarna i Tyskland, som består av bland annat en fyrfilig motorväg och en utbyggnad av järnvägskapaciteten.

Tyskland har hela tiden varit avvaktande till projektet eftersom man efter de båda tyska staternas återförening velat satsa mest på öst-västliga förbindelser. Efter långdragna förhandlingar gav man med sig när Danmark lovade att ställa upp med statsgarantier för själva bron.

På tysk sida är det framförallt förbundskansler Angela Merkel som varit pådrivande för den 20 kilometer långa förbindelsen, trots att hennes valkrets ligger på ön Rügen med en livlig färjetrafik till Sverige.

I Puttgarden på ön Fehmarn, knutpunkt för färjetrafiken till Danmark, har motståndet mot förbindelsen i stället varit hårt. Men efter nästa veckas undertecknande blir avtalet mellan de två länderna folkrättsligt bindande.

Därefter skall avtalet godkännas av de två ländernas parlament, men det betecknas som en formsak, även om den danska regeringens stödparti Dansk Folkeparti anser avtalet så dåligt att man kräver en omförhandling.

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
118 miljoner fördelades i branschen. Läs kommentarerna från de som fick mest.

Logga in