Finans Nyhet

Avanzas vd: “Jyske Bank kan följas av fler banker i Norden”

Taggar i artikeln

Avanza
Publicerad
Uppdaterad

Privatspararna hos Avanza har varit aktiva under börsturbulensen i sommar. Det säger bankens vd Rikard Josefson som inte skulle bli förvånad om fler banker i Norden följer Jyske Banks exempel att ta betalt för inlåningskonton. 

Olof Swahnberg

Jyske Bank meddelade på tisdagen att banken kommer att ta ut en avgift på 0,6 procent på årsbasis för inlåningskonton som överstiger 7,5 miljoner danska kronor, såvida det inte sker en individuell förhandling med banken. 

– Det är ingenting som är aktuellt för oss, det är inget vi har diskuterat. Men det är intressant att den första banken i Norden mot privatkunder tar det här steget, säger Rikard Josefson.

Josefson säger att eftersom 7,5 miljoner kronor är relativt mycket pengar så tror han att den danska banken vill få kunderna som har större inlåning än så att investera i räntefonder, obligationer eller andra typer av instrument med syftet att minska inlåningsvolymen. 

Annons

Tar ni medvetet kostnad för inlåningskonton hos er?

– Inlåningen blir del av vår likviditet. Nu höjde man räntan (Riksbanken höjde reporäntan runt årsskiftet, reds anmärkning) från minus 0,50 till minus 0,25 procent vilket förbättrat räntenettot för Avanza från väldigt låga nivåer. Just nu är det inte ett akut problem för oss eftersom vår inlåning ofta omsätts i värdepapper, investeringar etcetera, säger Rikard Josefson.

Jyske Bank är den första banken i Norden som meddelar negativ ränta för inlåningskonton. Sedan tidigare tar ett par schweiziska banker betalt för inlåning som uppgår till motsvarande cirka 5 till 10 miljoner kronor. 

Annons

Avgående vd:n för Sampo, som äger runt 20 procent i Nordea, sade tidigare i augusti att det är hög tid att inställningen att ta betalt för kunders insättningskonton ändras, men samtliga fyra svenska storbanker sade då till Realtid att det inte var aktuellt för dem. 

Tror du att Jyske Bank kommer följas av fler banker i Norden?

– Det är bara en gissning från min sida, och har inget med Avanza att göra, men jag kan mycket väl tro att det på ett eller annat sätt kan följas av fler, men då är det inte för den normala kunden med ett lönekonto utan för kunder som, liksom i Jyskes fall, har väldigt mycket inlåning, säger Rikard Josefson. 

Annons

Han säger att om reporäntan skulle sjunka kraftigt, med stora kostnader för bankerna som följd, så finns det sannolikt någon gräns där bankerna kommer ta betalt på något sätt, eventuellt via högre kortavgifter. Han betonar dock att detta resonemanget inte är relaterat till Avanza.  

Hur har sommarens börsturbulens påverkat Avanza?

– I juli hade vi väldigt stora nettoinflöden och väldigt hög kundaktivitet. Då satte kunderna in pengar till sparande, många har köpt aktier, det var en väldigt aktiv månad för att vara juli. 

Han säger att det var extra mycket fokus i juli i år med tanke på osäkerhet om konjunkturen kopplat till delårsrapporterna. Dessutom har lättare penningpolitik, sjunkande långräntor och handelskonflikten mellan USA och Kina bidragit till volatilitet under hela sommaren. Runt månadsskiftet juli/augusti bidrog president Donald Trump till börsturbulensen genom att twittra om extra importtullar gentemot Kina. 

Påverkan hittills i augusti?

– Generellt sett har aktiviteten varit hög på börsen och vi är en stor av den handeln. Många kunder sätter in pengar och är aktiva just nu. 

Avanza har en marknadsandel på sparande i Sverige som enligt banken ligger på 4,0 procent, vilket Rikard Josefson räknar med kommer att öka framöver. 

– Vi kommer att ta marknadsandelar. Vi har ett bra erbjudande, har snart en miljon kunder, sparkapitalet ökar och vi har väldigt nöjda kunder. 

– Vi har gjort mycket lanseringar av produkter och tjänster under våren, det skapar intresse, säger Rikard Josefson, som hänvisar bland annat till mer information om utländska aktier.

Han lyfter också fram att engagemanget hos medarbetarna enligt en enkät nådde den högsta nivån någonsin i våras, vilket i förlängningen gynnar kunderna.

– Vi är ett jättemotiverat gäng, vilket för mig är nyckeln till framgång, då händer mycket bra saker som uppskattas av våra kunder.  

Annons