Avanza
Foto: TT
IT

Avanza i uppföljningsmöte med FI

Avanzas vd Rikard Josefson träffar Finansinspektionen i eftermiddag för uppföljning av säkerhetsluckan som Ekot avslöjade.

Uppdaterad 2021-05-27
Publicerad 2021-05-26

Förra veckan avslöjade Ekot att Avanza hade en säkerhetslucka som gjorde det möjligt att ta reda på om en person var kund hos nätbanken.

Avanza tog då kontakt med Finansinspektionen, FI, och i torsdags förra veckan hade vd Rikard Josefson, tillsammans med nätbankens IT-chef och compliancechef, ett första möte med myndigheten.

Idag vid 14-tiden ska Rikard Josefson och Avanzas compliancechef träffa Finansinspektionen igen.

– Vi hade en avstämning i torsdags. Och då är det naturligt – om man informerar dem om ett ärende – att man har ett uppföljningsmöte.  

Kan du säga något om vad FI sagt i ärendet
– Nej, jag vill inte säga något än mot bakgrund av att vi har ett andra möte idag.

Enligt Per-Ola Jansson, en av Sveriges främsta experter på området, kan säkerhetsluckan innebära att banken har brutit mot banksekretessen.

– Uppgiften om att man är kund i en bank omfattas av banksekretessen. Kan man på något mer eller mindre enkelt sätt bryta sig igenom den, så bryter man sig igenom banksekretessen, har Per-Ola Jansson sagt till Ekot.

Rikard Josefson framhåller samtidigt att den information som det har varit möjligt att ta fram har varit väldigt begränsad.

– Vi tycker att det är olyckligt och vi har rättat till det. Samtidigt har ingen kunddata som information om pengar eller transaktioner kommit fram.

 Fakta

Så här kunde du ta fram informationen om huruvida en person var kund eller inte. Om du skrev in ett användarnamn som Sven Svensson och det dök upp på skärmen att det användarnamnet var upptaget, kunde du då slå in Sven Svenssons personnummer och klicka på ”glömt lösenord”. Om det då kom upp att ett nytt lösenord har skickats till folkbokföringsadressen, kunde du dra slutsatsen att Sven Svensson var kund hos Avanza. 

Platsannonser

Logga in