Rikard Josefson, vd för Avanza. Foto: Avanza
Finans

Avanza högst rankad i finansbranschen

Avanza har högst anseende i finansbranschen – och en av storbankerna har sämst anseende. Det framgår av Kantar Sifos Anseendeindex.

Uppdaterad 2020-05-28
Publicerad 2020-05-28

Anseendeindex Företag 2020 är Kantar Sifos elfte årliga mätning av anseendet för ett urval stora medieintensiva företag samt några nischaktörer. 

Årets undersökning är genomförd under coronavirusets utbredning. En del resultat ter sig vara en effekt av orostider. Gamla traditionella företag i branscher där svenskarna kräver stort samhällsansvar ökar på ett tydligt sätt. Ikea och AB Volvo har högst anseende bland 49 testade företag med verksamhet i Sverige. Scania och Volvo Cars följer närmast på listan. Alla tre i topp ökar sen förra året.

Flera av bankerna ökar efter fjolårets bottennoteringar. Såväl Danske Bank som Nordea ökar kraftigt, om än från låga nivåer. Alla tre jättar i energisektorn ökar kraftigt. Vattenfalls stärkning är störst, men förbättringarna för Eon och Fortum är inte långt efter. 

Ny på listan i år är banken SBAB. Företaget har ett högt anseende. Lite bättre än storbanksledaren Handelsbanken, men lite efter nischaktören Avanza – som med sin sjätteplats får den högsta placeringen inom finansbranschen. Av storbankerna är det Handelsbanken som placerar sig högst, på plats tretton. SEB får nöja sig med plats 32 och Nordea med plats 47. Swedbank hamnar på plats 50. 

– Förra året var vi sjua och vi har ökat vårt resultat. Riktigt stolt blir man över magiska medarbetare som gör det möjligt, säger Avanzas vd Rikard Josefson.

Konkurrenten Nordnet hamnar i årets ranking på plats 27.

På SBAB kom beskedet om placering på listan som en glad överraskning.

– Det är förstås mycket glädjande att SBAB kommer på en så bra plats första gången vi är med i Anseendeindex Företag. Det visar att vi har ett högt förtroende bland allmänheten, något som är extra viktigt för en bank. Vårt syfte som bank och samhällsaktör är att vi bidrar till bättre boende och boendeekonomi. Och vi har alltid enkelhet, transparens och omtanke i centrum. Med ett så tydligt syfte blir det lättare att nå fram och skapa engagemang, vilket jag tror är en av framgångsfaktorerna bakom vår placering, säger Malou Sjörin, chef för hållbarhet, marknad och kommunikation på SBAB.

Danske Bank är upp med 15 punkter, vilket är den största uppgången jämfört med 2019,  oavsett bransch.

– Det är positivt att vårt anseende har förbättrats avsevärt även om jag är ödmjuk inför det faktum att vi har en bit kvar. Vi jobbar hårt för att återupprätta förtroendet och det här är ett bevis för att vi ändå är på rätt väg, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank Sverige.

Länsförsäkringar har högst anseende bland försäkringsbolagen och kvalar in på tionde plats. Folksam tar plats 16 och If plats 20. Trygg Hansa kniper plats 22. Skandia hamnar på plats 36.

 

Platsannonser