Finans Nyhet

”Automatiseringen hotar inte efterfrågan”

Från vänster: Peter Nyllinge (PwC), Bengt Skough (FAR), George Petterson (KPMG)Från vänster: Peter Nyllinge (PwC), Bengt Skough (FAR), George Petterson (KPMG)
Från vänster: Peter Nyllinge (PwC), Bengt Skough (FAR), George Petterson (KPMG)
Publicerad

Realtids panel om de hot och utmaningar som digitaliseringen ställer på aktörerna i revisionsbranschen.

Megatrenden digitalisering innebär nya möjligheter och krav för oss alla. Om företag inte lyckas göra den omställning som krävs är risken att dö ut överhängande. En rad klassiska exempel, där Kodaks fall kanske är det allra tydligaste, visar vilka konsekvenser den digitala utvecklingen kan få för de aktörer som misslyckas med att anpassa sig.

Revisionsbranschen är självklart inget undantag. Realtid.se har tidigare rapporterat om hur denna utveckling påverkar branschen och idag frågar vi Bengt Skough, godkänd revisor och framtidsgeneral på FAR, branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare, George Petterson, vd på KPMG Sverige samt Peter Nyllinge, vd på PwC Sverige, hur de ser på de utmaningar och möjligheter som branschen står inför.  

Ser du några problem eller hot med dagens utveckling mot en digitalisering av branschen?

Bengt Skough, framtidsgeneral, FAR:

Annons

– För dem som är modiga och vågar anta utmaningarna ser jag egentligen bara möjligheter. Men det gäller att locka fram ledarskapet inom branschen, och framförallt det personliga ledarskapet. Det gäller att sätta tydliga mål för verksamheten samt att få med alla medarbetarna på spåret.

George Pettersson, vd, KPMG:

– Avgörande för att vara framgångsrik är att utveckla och anpassa såväl vår affärsmodell som vår organisation till digitaliseringen.

Annons

Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige:

– För mig handlar automatiseringen om utformningen av våra tjänster och hur vi utför vårt hantverk. Det innebär inte att det är ett hot mot efterfrågan på våra tjänster. Tvärtom bedömer jag att digitaliseringen och automatiseringen tillsammans med andra trender som globalisering och det bristande förtroendet i samhället generellt och i näringslivet specifikt skapar ökat behov av revision och bestyrkandetjänster. Jag ser att revisorer och rådgivare i ännu högre grad kommer att arbeta med att kvalitetssäkra både finansiell och icke-finansiell information framöver och här växer behoven ständigt. Men det ställer självklart även krav på oss. Vi måste fortsätta följa med i våra kunders automatiseringstakt i hur vi utvecklar våra tjänster och hur vi utför dem. Vi måste också använda den digitala tekniken för att utveckla kvalitet och prisvärdhet och inte minst anpassa oss till de krav som vi som jobbar i branschen ställer på modern teknik och arbetsinnehåll.

Vilka typer av arbetsuppgifter och jobb kommer att tas över av digitala lösningar framöver?

Bengt Skough, framtidsgeneral, FAR:

Annons

– Först och främst utmanas redovisningskonsulterna och de traditionella redovisningstjänsterna då den manuella bearbetningen av bokföringstransaktioner automatiseras. Över tiden kommer digitaliseringen även att påverka revisorernas arbete, bland annat till följd av effektivare analysmöjligheter och ökad informationstillgänglighet.

George Pettersson, vd, KPMG:

– Alla arbetsuppgifter som är rutinmässiga och regelstyrda kommer att bli digitaliserade i framtiden.

Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige:

– PwC är ett stort kunskapsföretag med flera olika tjänsteområden. Det är främst våra revisorer och redovisare som brukar omnämnas som de mest utsatta yrkeskategorierna för digitala lösningar i framtiden. Samtidigt ska man komma ihåg att digitaliseringens effekter på redovisning och revision inte är nya. Förr handlade det mycket om manuell bokföring och ”prick- och bock-revision” medan vi idag i stor utsträckning förlitar oss på egna it-hjälpmedel och på intern kontroll i kundernas system och processer. Denna automatisering kommer självklart fortsätta och allt som kan automatiseras ska automatiseras, och de manuella arbetsuppgifterna ska så långt möjligt standardiseras och utföras av specialiserade resurser. Det står ganska klart att arbetstillfällen kommer att försvinna när de gäller traditionell finansiell rapportering och revision. Samtidigt ser vi att behovet av oberoende attestering växer fram inom många andra områden, såsom hållbarhet, ursprungsdeklarationer, myndighetsintyg och kvalitet. Dessutom ökar bara efterfrågan på våra rådgivningstjänster.

Vilka är de största fördelarna med digitaliseringen av branschen?

Bengt Skough, framtidsgeneral, FAR:

– Effektivare processer kommer att frilägga tid som kan användas till ökade kundkontakter med bättre analys och förståelse för kundens affär som resultat. Genom att närma oss kunden kommer insikten om branschens erbjudande att öka, så också den upplevda kundnyttan.

George Pettersson, vd, KPMG:

– Det ökar flexibiliteten i vårt sätt att arbeta och kommer att öka nyttan i alla tjänster till våra kunder.

Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige:

– Jag ser bara fördelar. Ny smart teknik och smarta arbetssätt ger oss möjligheter att förbättra våra tjänster och leverera dem än mer effektivt. Det är en win-win-situation. Vi utvecklar våra tjänster så att de skapar mervärde för våra kunder samtidigt som vi ökar vår egen effektivitet. Jag ser också fördelar med att lokala team kan samarbeta på ett enklare sätt med medarbetare från andra kontor. Vi skapar också ännu mer attraktiv arbetsplats för våra medarbetare med modern teknik kan vi centralisera och automatisera enklare arbetsuppgifter. Detta gör att våra medarbetare får mer utmanande arbetsuppgifter, snabbare utvecklingsmöjligheter och mer tid för dialog och problemlösning åt våra kunder.

Hur kommer rollerna för revisorn och redovisningskonsulten att se ut om 20 år jämfört med idag?

Bengt Skough, framtidsgeneral, FAR:

– Generellt visar forskning och studier inom området på en ökad andel rådgivning inom branschen. Vad gäller revisorerna kommer näringsliv och samhälle att fortsätta efterfråga uttalanden av en oberoende part. Förutom de traditionella områdena som redovisning och intern kontroll kommer bl.a. uttalanden kring hållbarhet och kvalitet att ingå i revisorns roll.

George Pettersson, vd, KPMG:

– KPMG har inlett ett samarbete med IBM Watson för att utveckla och bygga in kognitiv intelligens och teknologi i våra tjänster som kommer innebär dramatiska förändringar i revisionen. Detta kommer också att ställa nya krav på egenskaper och färdigheter hos de enskilda revisorerna.

Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige:

– Att sia så långt fram som 20 år går ju knappast att göra med tanke på den accelererande utvecklingstakten, men det vi ser redan nu är att artificiell intelligens och användandet av big data kommer att innebära stora framsteg för redovisning och revision. Datorer lär sig känna igen olika typer av transaktioner, mönster och samband och därigenom automatiskt generera redovisning och revision. En vision är att finansiell rapportering och revision är helt automatiserad och sker i realtid, så att reviderade finansiella uppgifter kunde lämnas varje dag eller till och med minut istället för som idag varje kvartal och år med flera veckors eftersläpning. Denna långtgående automatisering kommer självklart påverka revisorns roll där fokus kommer ligga mycket mer på revision av system och processer, rådgivning och andra bestyrkandetjänster avseende till exempel hållbarhet, informations- och it-säkerhetsfrågor och projektgranskning. Vi brukar säga att det är tjänster som gör att våra kunder kan sova gott om natten. 

Vilka är de viktigaste digitala innovationerna i branschen idag?

Bengt Skough, framtidsgeneral, FAR:

– Flertalet av de digitala anpassningar som gjorts hittills avser, enligt min bedömning, till största delen byråinterna processer såsom lagring av dokumentation samt CRM-system med mera. Branschen utmanas i allt större utsträckning av kundernas efterfrågan på digitala lösningar viket kommer att öka innovationstakten.

George Pettersson, vd, KPMG Sverige:

– Helt digitaliserade arbetsflöden för att utföra revision samt ”data analytics” för att analysera och optimera till exempel logistikflöden när vi utför rådgivningsuppdrag är några exempel.

Peter Nyllinge, vd, PwC Sverige:

– Hittills har det handlat mycket om automatisering och standardisering av tjänster. Inom PwC har vi tagit fram nya unika it-hjälpmedel i form av till exempel en ny global affärsplattform, Aura, som ger oss och våra kunder trygghet, kvalitet och enhetlighet i revisionen. Vi har också en rad nya analysverktyg för ”data analytics” under namnet Halo där vi kan revidera data i realtid som ger oss en djupare insikt och bättre insyn i verksamheten som vi reviderar, och våra kunder får en bättre överblick av datan. Vi har också ett nytt kommunikationsverktyg, Connect, som ger ett snabbare, effektivare och säkrare informationsutbyte med kunderna, och som gör att både vi och kunderna kan se hur arbetet fortskrider när som helst och var som helst. För kundsegmentet små och medelstora företag har vi MyBusiness som är vår affärsplattform för bokföring, tidsrapportering och administration. Några exempel på hur digitala innovationer för vår bransch framåt vilket gör att vi tillsammans med kunden kan fokusera på rätt saker.

Annons