Helg Nyhet

Auktionsbranschens nya uppstickare 

Exklusiv klocka – Breguet Classique Tourbillon Grande – förmedlad genom Catawiki Motsvarande 440.000 kronor (44.000 euro)
Publicerad
Uppdaterad

Nätauktionshuset Catawiki hoppas på att förändra konsumentbeteendet såväl som auktionsbranschen. ”Vi har ett erbjudande som ligger i tiden och som tar utgångspunkt i hur vardagen och konsumtionsmönstren för våra användare ser ut idag”, säger Claes Hain, Country Manager, till Realtid. 

Miriam Istner-Byman

Utmaningen för många klassiska auktionshus är att de inte har ställt om till digitaliseringens krav än; deras sajter är inte anpassade till kundernas digitala vanor och fortfarande dominerar den fysiska inlämningen av objekt. 

En banbrytande aktör som nyligen har etablerat sig på den svenska marknaden och som har som ambition att revolutionera branschen är nätauktionshuset Catawiki.

Namnet ”Catawiki” är en kombination av orden ”catalogue” och ”Wikipedia” och kommer sig av att de två grundarna – holländarna René Schoenmakers och Marco Jensen – som båda var stora serieboksentusiaster tillika it-utvecklare ville utveckla en plattform för att katalogisera sina serietidningar och på ett enkelt sätt kunna förmedla dessa – och hitta nya tidningar till samlingarna.

Annons

Från början fanns inget kommersiellt syfte med sajten som de hade skapat, men så småningom växte omfattningen och bredden av saluförda objekt och idén om att erbjuda en plattform som förenklar för “samlare av ovanliga föremål att mötas på och att göra objekten tillgängliga för en bredare publik” började ta fart. Idag är Catawiki en fullständig marknadsplattform och varje vecka säljs cirka 35.000 objekt via sajten. 

Claes Hain, Catawiki

Catawikis affärsmodell går ut på att erbjuda en kombination av digital värdering och handel  med ”speciella” objekt. 

Annons

Vad menas med “speciella” objekt?

– Det är objekt som är unika i sitt slag och som inte går att köpa i vilken butik som helst

Det säger Claes Hain som är Country Manager för Catawiki i Norden. Han berättar om några speciella föremål som Catawiki har förmedlat hittills.

Annons

– Nyligen förmedlades en Tintin-bok (”Den Svarta Ön”) för 653.000 kronor, hatten som Michael Jackson bar under Moonwalker/Smooth Criminal för drygt 99.000 kronor och världens största kundvagn för drygt 43.000 kronor. 

Vad är det som gör er unika?

– Det är storleken kombinerat med vår expertis och innovativa affärsmodell. Vi är 100 procent digitala; inlämningen av objekten såväl som värderingen och köpet utförs digitalt. Det är väldigt ovanligt, eftersom de flesta auktionshus behöver se objekten rent fysiskt, för att ha möjligheten att göra en värdering. Vår modell är anpassad för en fullt digital process. Våra 200 sakkunniga granskar och värderar föremålen som säljarna skickar in digitalt. Skalbarheten i vår arbetsmodell och teknik gör att vi växer snabbt och kan erbjuda en unik kombination av utbud och efterfrågan med en stark internationell närvaro. Exempelvis kan en säljare i Sverige mycket enkelt nå köpare eller samlare på en internationell marknad där efterfrågan potentiellt är större.

Catawiki grundades 2008 och har på kort tid blivit ett av världens snabbast växande företag och auktionshus med en tillväxt på 45.000 procent mellan 2011 och 2015.

Tintinboken gick för
653.000 kronor.

Företaget har i dagsläget drygt 500 medarbetare i sju länder och sajten finns tillgänglig på 17 språk. Bakom sig har Catawiki investerare som amerikanska Accel Partners och svenska Northzone.

Auktionsbranschen kommer att genomgå en stor förändring den närmaste tiden, tror Claes Hain. 

– Vi ser att det blir allt svårare för traditionella aktörer att förmå säljare att komma in med sina objekt. Det är ett krångligt och ibland dyrt moment, som många gånger är anledningen till att säljaren väljer att sälja sitt objekt på andra sätt, till exempel genom annons- och marknadsplatser. Vi ser därför att vi har ett erbjudande som ligger i tiden och som tar utgångspunkt i hur vardagen och konsumtionsmönstren för våra användare ser ut idag. 

Du har en bakgrund från internetbranschen- och snabbväxande företag. Vad är det som lockade dig till Catawiki?

– Catawiki, som har ambitionen, men också kapaciteten att förändra ett beteende och bransch, är nu inne i en spännande etablerings- och expansionsfas på den nordiska marknaden. Att få möjligheten att vara delaktig i att utveckla företaget och mina kollegor i det här skedet gick inte att säga nej till. Det är en förmån, säger Claes Hain.

Michael Jacksons hatt
såldes för 99.000 kronor.

Har ni några förebilder?

– Nej inte direkt! Vi inspirerar nog oss själva genom att kontinuerligt lyssna på marknaden och våra användare, analysera vår data och hypotesdrivet utveckla och anpassa tjänsten till något bättre. Uppskattningen men också utmaningen från våra användare är motivator nog. 

Har ni några nya samarbeten på gång?

– Ja, det har vi, men inga som jag kan berätta om i dagsläget. Dagligen tillkommer nya samarbetspartners, inklusive auktionshus, som använder sig av vår auktionsplattform för att nå ut till en bredare och unik samlarmålgrupp. Vi har dessutom flera lokala och internationella partnerskap. Till exempel samarbetar vi med auktionssajten Barnebys och en dansk aktör som är inriktad på värderingar online. 

Har ni någon ny investeringsrunda på gång?

– Vi har tagit in ungefär 100 miljoner euro i investeringskapital så här långt, men någon ny investeringsrunda är inte aktuell just nu.  

Hur ser du på Catawikis framtid?

– Framtiden ser ljus ut. Branschen genomgår som sagt stora förändringar och jag tror att vi bidrar till den förändringen genom att förenkla och tillgängliggöra handeln av speciella föremål såväl för samlaren som för den yrkesprofessionella handlaren och privatpersonen som på ett tryggt sätt vill investera i sitt första auktionsobjekt.

Annons