Helg Nyhet

“Att leda är att stå på scen”

Taggar i artikeln

Ledarskap
Publicerad
Uppdaterad

Ledarstudion har sedan starten 2002 tränat tusentals människor inom svenskt näringsliv i kommunikation och ledarskap. Nu firar de 15 år av framgångsrik ledarskapsutveckling. Människor kommer inte ihåg vad du säger, men de minns känslan du skapar” säger Lena Ahlström, grundare och vd, till Realtid och förklarar varför skådedespelartekniken är så effektiv i kommunikations- och  ledarskapsträning.

Miriam Istner-Byman

Ledarstudion har under sina 15 verksamma år tränat tusentals näringslivstoppar från alla olika branscher, bland andra Sebastian Siemiatkowski (vd för Klarna), Azita Shariati (vd för Sodexo och utsedd till årets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer år 2015), Johan Skarborg (vd för Academic Work) och Erik Ringertz (vd för Netlight Consulting och utsedd till årets chef av tidningen Chef år 2014).
 
På Ledarstudion förenas ledarskap och scenspråk. Verktyg från scenens värld används i kombination med ledarskaps-, värderings- och kommunikationsinstrument. Och utbildar gör certifierade ledarutvecklare tillsammans med fast anställda skådespelare med logonomutbildning, det vill säga röst och talpedagoger.  

– Att leda är att stå på scen. Du måste använda din röst, ditt kroppsspråk och din mimik för att nå ut och intressera med ditt budskap.
 
Det säger Lena Ahlström, grundare och vd, till Realtid.
 
Hur kom du fram till att skådespelarteknik är så användbar i ledarskapsträning?
 
– Skådespelare jobbar fysiskt med sitt uttryck, sin text och sin känsla. Det gör att det fastnar i muskelminnet och på så vis blir en invand förmåga. Vi vill att våra deltagare ska utveckla sin närvaro, bli trygga i sitt personliga uttryck, hitta  den rätta känslan – och lyckas förmedla den. Därför jobbar vi mycket med just storytelling,  röstkvalitet och kroppsspråk.
 
För att få människor med sig måste du vara inspirerande. För att vara inspirerande måste du också uppfattas som intressant och det kan du först vara när du har lärt dig att kommunicera rätt, förklarar Lena Ahlström.

Lena Ahlström, grundare
och vd på Ledarstudion.

Annons

.
– Människor kommer inte ihåg vad du säger, men de minns känslan du skapar. Därför är det väldigt synd när man ser företrädare i svenskt näringsliv som inte har kontakt med sig själva och som inte vågar visa sina känslor.
 
För att lyckas förmedla rätt känsla arbetar deltagarna lika mycket med att lära känna sig själva, att hitta sina drivkrafter och att få insikt i vilka värderingar de har – som de tränar i kroppsspråk och röstkvalitet.
 
– Det är först när du har kontakt med dig själv som du också kan leda och påverka andra, säger Lena Ahlström.
 
Lena Ahlström började sin resa som påklädare på Stockholms Stadsteater 1969. Som barn var hon extremt blyg, så pass att hon under en period inte pratade alls om det var många personer i rummet.
 
– När jag var liten var jag försiktig, blyg och saknade mod. Jag var alltid den som stod i kulissen och föste fram andra. Men jag utvecklade tidigt en social lyhördhet på grund av en olycka som drabbade min familj när jag var ung och tidigt fick ta ansvar för att stötta mina förädlar. Just omtanke, social lyhördhet och närvaro är viktigt för en god ledare.
 
Idén till Ledarstudion föddes under Lena Ahlströms tid som ledarskapsutvecklare på SAS. På en konferens skulle hon hålla föredrag inför 40 chefer och kollegor, när alla tankar och ord plötsligt kändes som bortblåsta. Lena Ahlström tacklade situationen genom att sträcka fram handen och säga: ”Ursäkta, jag vet inte vad jag har sagt. Kan jag ta allt från början”. Svaret kom i form av en varm applåd från publiken, som bar henne genom den resterande timmen.
 
– Jag insåg snart att jag inte var ensam om att vara blyg och att ledarskap och mod är något som går att träna upp. Det var så idén till Ledarstudion föddes.
 
Lena Ahlström formade den första gruppen av högre chefer som skulle tränas i det “uttrycksfulla ledarskapet”. Med en övertygelse om att scenspråk var en framgångsfaktor i ledarskapet satte Lena Ahlström ihop sitt första program. Ingen var då beredd på vilka effekter träningen skulle komma att ha på dem eller framtiden. En av deltagarna i den första gruppen var Ingrid Jansson, dåvarande kommunikationsdirektör och vice vd på SEB.
 
Varför tror du att ni har blivit så framgångsrika?
 
– Hela branschen har genomgått en stor förändring och synen på vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap ser helt annorlunda ut idag. Vi på Ledarstudion har identifierat ett behov för chefer och ledare inom alla olika branscher att kontinuerligt träna och utveckla sina färdigheter i ledarskap – förmågor som verkligen är bestående. Jag tror att många inser att man faktiskt kan utveckla sin kommunikationsförmåga och använda sig av den för att få människor med sig.

Annons