Finans

Apollo ville köpa Ving

UPPDATERAD: Flera veckor före konkurserna i Ving ville konkurrenten Apollo diskutera en storaffär, men nekades att komma in i processen. Vinggruppen bestrider detta. "Samtliga intressenter behandlades lika," säger kommunikationschef Fredrik Henriksson till Realtid.

Uppdaterad 2019-12-12
Publicerad 2019-12-12

I slutet av oktober offentliggjordes affären: den norska hotellmagnaten Petter Stordalen köpte Ving tillsammans med riskkapitalbolagen Altor och TDR Capital. 

Apollos vd Leif Vase Larsen är djupt kritisk till att såväl Ving Sverige AB som Thomas Cooks skandinaviska flygbolag försattes i konkurs utan att möjliga köpare hade fått vara med och titta på andra lösningar.  Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Apollo tog allra först kontakt med Carnegie per telefon. När vi inte fick svar sökte vi Carnegie på nytt och efter samtal tog vi även kontakt per mejl den 15 oktober. Det avvisades av Carnegie några dagar senare, säger Leif Vase Larsen till SvD.

Enligt Apollo avvisades man med argumenten att affären brådskade. 

På SvD:s frågor, bland annat om varför en stark koncern avvisades som köpare så att det i stället blev förvärv genom konkurser, blir svaret mycket kortfattat:

”Vi agerar alltid på uppdrag av kund och så även denna gång. Det är därför inte vår uppgift att uttala oss eller kommentera enskilda transaktioner eller kunder”, lyder mejlsvaret från Erik Laestadius, som var den som skötte korrespondensen med Apollo.

– Alla intresserade av Vinggruppen i Norden gavs samma förutsättningar i processen. Tidsramen byggde på hur länge likviditeten i företaget räckte och var den samma för alla. Ingen nekades att delta i processen, säger Vinggruppens kommunikationschef Fredrik Henriksson i en kommentar till Realtid.

– Borgensåtaganden mot TC Group var på flera miljarder, vilket ingen köpare var villig att ta över. De nya ägarna åtog sig att säkerställa de 2 300 medarbetarnas anställningar, att de 400 000 resor som redan var inbokade skulle gå som vanligt och att vi skulle kunna fortsätta verksamheten som vanligt. Därför tog man även över bland annat skulder till hotellpartners, som är avgörande för att våra kunders semester framöver inte ska påverkas.

– Samtliga intressenter fick samma information och behandlades lika i budprocessen, säger Fredrik Henriksson.

Platsannonser