Finans Nyhet

Anna Lindstedt

Publicerad

<pufftextlänk>… informationsansvarig på SkiStar.</pufftextlänk> Vilka är era stora nyheter i vinter?

– Vi har jättemånga nyheter den här säsongen. I Åre öppnar vi två nya nedfarter, ena är en störtloppsbacke där damernas super G i VM kommer att hållas i vinter. I Vemdalen öppnar vi ett helt nytt skidområde med fyra nya nedfarter. Det har blivit ett fantastiskt fint område. I Sälen har vi satsat mycket på barn, där vi öppnat Snögubbedalen. Även i Hemsedal har vi satsat mycket på barnen och utvecklat de barnområden som fanns.

Gör ni några nya satsningar på resesidan?

– Ja, vi utökar vår charterflygverksamhet. Den här säsongen kan man flyga från Malmö och Göteborg upp till Åre. Sedan förra året går det charter upp till Åre från Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Nytt är också vårt bilcharterpaket. Om man köper liftkort och boendet får man bra erbjudande att hyra bil hos Hertz.

Annons

Vad satsar ni mest på?

– På våra medarbetare. Nyckeln till framgång är att ha motiverade medarbetare, som gör att våra gäster får en härlig vinterupplevelse.

Ni har nyligen förvärvat Trysil i Norge för 215 miljoner kronor. Vad är orsaken till förvärvet?

Annons

– Trysil kompletterar våra övriga anläggningar på ett bra sätt och vi får ett breddare utbud att erbjuda.

Kommer ni att göra några nyinvesteringar i Trysil?

– Nej, inte denna säsong. Vi kommer att fokusera på att ta hand om våra gäster. Inför kommande säsong är inga beslut fattade.

Annons

Vilka länder lockas till svenska och norska fjällen?

– Det är framför allt Danmark och Finland. Men vi ser även en ökning från England, Holland, Ryssland och Baltikum.

Vad gör ni för att locka utländska gäster?

– I Finland och Danmark har vi i år satsat stort. Där har vi marknadsfört oss direkt mot konsumenterna, bland annat har vi gjort ett stort katalogutskick. I England och Holland sker vår marknadsföring främst via resebyråer.

Populäraste orten?

– Åre har den positivaste utvecklingen med allt fler besökare, men Sälen lockar flest. Där sålde vi cirka en och en halv miljon skiddagar förra säsongen.

Populäraste ort bland utländska turister?

– Sälen är populärast bland danskar, men totalt sett lockar Hemsedal och Åre flest antal utländska gäster.

Hur stora är era marknadsandelar i Norge respektive Sverige?

– Totalt i Skandinavien har vi en marknadsandel på 42 procent. I Sverige har vi 50 procent av marknaden och i Norge 28 procent.

Vad genererar er största intäkt?

– Liftkorten, de gav förra året intäkter på 545 miljoner kronor.

Hur påverkar snötillgången er verksamhet?

– Inte mycket, vi har gjort stora investeringar i snökanoner och är därför inte beroende av natursnö. Så fort kylan kommer kan vi börja med snökanoner

Tittar ni på att förvärv i Europa?

– Jag kan kommentera det när det är dags. Just nu är det fokus på Trysil.

Framtida mål?

– Vi vill skapa minnesvärda vinterupplevelser för våra gäster och få dem att vilja återkomma.

Din favoritort?

– Orterna riktar sig mot olika målgrupper. Reser jag med vänner åker jag gärna till Hemsedal, där har de ett bredare utbud av avancerade backar. Men åker jag med min femåriga son skulle jag välja Sälen eller Vemdalen.

Faktaruta

Namn: Anna Lindstedt

Ålder: 36

Familj: Sonen Viktor 5 år

Bor: Vasastan

Läser: Allt möjligt

Maträtt. Mammas älgköttbullar

Annons