Finans Nyhet

Allsång på Skansen

Publicerad

… som gått från pinsam pensionärsunderhållning till rockkonsert. Nu slåss skivbolagen om att sälja in sina artister till programmet.

– Efter Ricky Martin har Allsång på Skansen blivit det absolut viktigaste programmet att synas i, säger Henrik Johnsson, kreativ manager för Alcazar.

2001 ställde Ricky Martin upp i Allsång på Skansen och plötsligt var artisten tillbaka på alla svenska listor.

– För Ricky Martin blev det en kommersiell succé. Att synas i programmet genererar helt klart fler sålda skivor, men framför allt är det av betydelse för artister med inplanerade sommarturnéer, det är ett sätt att säga: kolla så bra vi är, kom och titta på oss när vi uppträder i er stad, säger Henrik Johnsson, kreativ manager för Alcazar.

Annons

Kan alla typer av artister dra kommersiell nytta av att synas i programmet?

– Efter Ricky Martin kan de flesta göra det. Håkan Hellström ställde till exempel upp mot sitt skivbolags vilja, och gjorde dundersuccé. Frågan är när Kent och Sahara Hotnights ställer sig på scenen, säger Henrik Johnsson.

Även Maria Olanders på skivbolaget Sony Music Entertainment anser att det framför allt är Ricky Martin som Allsång på Skansen har att tacka för sin nya, hippare image.

Annons

– Efter Ricky Martin, och i viss mån Wyclef Jean, är det inte skämmigt längre, som det var för tio år sedan.Då hade det inte gynnat våra artister att ställa upp i programmet, säger Maria Olanders, pressansvarig för bland andra Lena Philipsson och Darin.

Nu jobbar Maria Olanders hårt för att sälja in skivbolagets artister till SVT:s projektgrupp.

– Med tittarsiffror på över 2 miljoner är det naturligtvis ett begärligt program. Så fort vi hör att SVT börjat jobba med Allsång på Skansen kontaktar vi dem. Det märks direkt på skivförsäljningen när en artist exponeras inför så många tittare, säger Maria Olanders.

Annons

Joachim Nordlind på mediebyrån Carat är inte ett dugg förvånad över skivbolagens nyvaknade intresse.

– Allsång på Skansen är ett extremt intressant marknadsföringsfönster, inte minst på grund av att skivbolagen nu har mindre marknadsföringsbudgetar. Mätt i köpt reklamtid skulle det vara värt 15 öre multiplicerat med antalet tittare multiplicerat med en tidsindexerad multiplikator på 3. Med 2 miljoner tittare skulle det bli ungefär 900.000 kronor per låt. Ett deltagande för dessutom med sig extremt mycket positiv PR runt omkring. Artisterna blir exponerade i kvällspressen inför sändningen och det höjer givetvis det kommersiella värdet ytterligare.

Men för en artist som exponeras i Allsång på Skansen finns det vinster att hämta som inte kan mätas i pengar.

– Artisten bevisar att hon eller han är en stor folklig artist älskad av det svenska folket. Jag har svårt att se att det finns något annat TV-sänt publikevenemang som skulle kunna vara viktigare just nu, säger Joachim Nordlind.

Nej, som Gunilla Nylars, SVT:s projketledare för Allsång på Skansen, säger är det inte längre pinsamt att sitta hemma och titta på allsång på Skansen med sina föräldrar. Enligt henne var det Lasse Berghagen och den dåvarande projektledaren Barbro Francke som medvetet gick in för att förändra programmets image.

– För tio år sedan tackade de yngre artisterna nej. Allsång på Skansen var fel image-tänk, säger Gunilla Nylars.

– Den nya yngre publiken gör att det nästan ser ut som en rockkonsert.

Men så har det inte alltid varit. Första allsången på Skansen leddes av musikläraren Sven Lilja. Det var i maj 1935 och Sven Lilja bar vit kostym. Publikrekordet för Sven Lilja sattes sommaren 1938 med 16.000 besökare. Efter det svalnade intresset och en del har förklarat det med att valet av sånger inte var det rätta. Men trots en minskande publik fortsatte Sven Lilja att sjunga allsång under krigsåren ända fram till sin död 1951.

Egon Kjerrman, allsångsledare mellan 1956-1966, tog allsången in i radioapparaterna. Bosse Larsson (1974 – 1993) var den förste som ledde allsången i TV. Publiken dominerades av 60-plussare och INGEN under 30 vågade öppet erkänna att man roades av programmet.

Med allt detta förändrades med Lasse Berghagen, som innehar rekordet i flest program och störst publik. Medelåldern på artisterna som engagerades sjönk dramatiskt, tidsödande tävlingar plockades bort ur programmet för att ersättas med humorinslag. Och nu, med Anders Lundin, har det blivit fullt legitimt att sjunga med i de medryckande allsångerna, även för folk under 25.

TV-tittare, säsongsgenomsnitt

2004: 1.786.000

2003: 1.920.000

2002: 1.805.000

2001: 1.679.000

Besökare per tisdag, säsongsgenomsnitt

2004: 18.600

2003: 19.000

2002: 21.000

2001: 17.000

Annons