Finans Nyhet

Aktietorget byter handelsplattform och hemsida: ”Vi vill nå fler”

Peter Gönzci. Foto: David Gustavsson
Publicerad

Aktietorget släpper ny webbplats och Mifid2-anpassad handelsplattform som gör det möjligt att handla i flera nordiska valutor. Med förnyelsen vill vd:n Peter Gönczi locka fler till marknadsplatsen. ”Vi ska bli ännu bättre på att lyfta fram de noterade bolagen”, säger han till Realtid.

Det ska bli enklare och tryggare att lista sig på Aktietorget och investera i de noterade bolagen, berättar marknadsplatsens vd Peter Gönczi är Realtid.se träffar honom på bolagets kontor i Hötorgsskrapa nummer fyra i Stockholms city en råkall och grå novemberdag.

Aktietorget förtydligar nu sin kommunikation och i dag tisdag släpps en förnyad hemsida som stegvis ska moderniseras under det närmaste halvåret, enligt Gönczi. Som Realtid.se tidigare berättat släpps på fredag även en ny handelsplattform.

– Vi vill bättre förklara och förtydliga att det går utmärkt att gå till börsen även om man inte är ett largecap bolag. Vi vill visa att vi har riktigt bra produkter och tjänster för det, säger han till Realtid.se.

Annons

Borde vara 10 procent

Målet är att locka fler att investera i mindre noterade bolag. I Sverige finns cirka 45.000 små- och medelstor bolag. Men bara 1 procent av dem är noterade på Aktietorget, NGM och First North.

– Jag tänker att det kanske rimligen åtminstone borde vara uppåt 10 procent av bolagen som hittar till dessa marknadsplatser. Vi behöver bli bättre på att berätta att vi finns och fördelarna som en notering medför. Det handlar om att ändra tilltalet.

Bolagets slagord har tidigare varit sundhet och synlighet. Men Peter Gönczi medger att de är lite torra och inte går hem i alla läger.

Annons

– Nu har vi sedan en tid tillbaka istället börjat prata om att vi ska erbjuda ”enkelhet, trygghet och synlighet”. Det speglar vår verksamhet bättre och tydliggör de mervärden vi levererar till både investerare och bolag som vill notera sig, säger han.

Öppnar upp för nordiska bolag

Det är den NGM-utvecklade handelsplattformen Elasticia som Aktietorget från och med fredag kommer att använda sig av. Elasticia lanserades av Nordic Growth Market (NGM) under hösten 2010. NGM har sedan dess använt systemet självt. Nu blir Aktietorget systemets första externa kund. Aktietorget överger därmed sin Nasdaq-baserade handelsplattformen.

Men investerarna kommer inte att märka någon större skillnad, vilket är helt medvetet, enligt Peter Gönczi. Den nya plattformen har ett öppet så kallat öppningsförfarande till skillnad från exempelvis Stockholmsbörsen där den är dold. Med ett öppen öppningsförfarande kan man direkt se vem eller vilka som lägger ordrar.

Annons

Mifid2-anpassad plattform

Systembytet ger också två andra fördelar: Nya plattformen är Mifid2-anpassad och att den gör det möjligt att handla i fler flera nordiska valutor, vilket gör det lättare för för icke-svenska bolag att notera sig på Aktietorget.

– Ett 10-tal danska bolag sökt sig till Aktietorget med intresse att notera sig, eftersom att det knappt görs några noteringar av tillväxtbolag alls i Danmark.

Det finns inget vettigt ekosystem för detta segment i Danmark, menar Peter Gönczi. En viktig orsak till det är att det bara finns en stor börs i landet: Köpenhamnsbörsen. I Sverige är börserna fler och konkurrensen större. Här finns också många fondkommissionärer.

En annan nyhet är att den nya hemsidan bland annat ska presentera bolagsinformation på ett tydligare sätt än tidigare.

– Vi ska bli ännu bättre på att lyfta fram de noterade bolagen. Det handlar om att förtydliga pressmeddelanden-flöden, ägarbilder och nyckeltal. Vi ska även exponera flöden från nyhetsbyråer tydligare än tidigare. Allt ska bli enklare, tryggare och synligare. En snygg och modern sida helt enkelt. Den vi har i dag är från 2008.

Syftet är att få fler att våga investera i tillväxtbolag.

– Vi vill också bli bättre på att förklara hur vi skiljer oss från våra konkurrenter, till exempel att vi alltid förhandsgranskar alla pressmeddelanden som de noterade bolagen offentliggör. Helt utan kostnad. Därmed säkerställer vi att bolaget uppfyller de informationskrav som ställs samtidigt som förtroendet för bolaget stärks liksom investerarskyddet. Vi hjälper även bolagen med råd och tips om innehållet i pressmeddelanden.

Vill ni även öka er synlighet i sociala medier?

– Ja absolut. Jag kan inte gå in på några detaljer, men det är något vi jobbar på. Vi vill bli bättre att tala till en större publik men att lyfta fram bolagen bättre är vårt primära mål.

Förändringsarbetet görs delvis också mot bakgrund av de många nya EU-regleringar såsom Mifid II, GDPR med flera som införs nästa år och som generellt ställer högre krav på kundinformation, transparens och strukturering av data.

– De syftar generellt till att öka kundmakten och det är bra, för det ökar genomlysningen. Regelverken är en reaktion på att finansbranschen själv kladdat till det, vilket medför att politiker måste agera. Branschen har sig själv att skylla här.

Men Peter Gönczi känner sig lugn.

– Vi ligger redan långt fram och var tidigt ute med att anställa experter kring MAR-reglerna, med exempelvis hårda krav på loggböker, hur man offentliggör information. Så vi är fullt rustade inför till exempel Mifid II och GDPR.

Vad har varit den största utmaningen?

– Att ha en ”ongoing business” samtidigt som vi förnyar oss. Men det har ändå gått över förväntan.

Förändringsarbetet inleddes under förra året och Aktietorget har gått från 12 till 18 anställda, delvis till följd av förnyelsen.

Men det finns även nya yttre utmaningar. Det går att hävda att konkurrenssituationen förändrats sedan crowdfunding-bolag som Pepins och Fundedbyme tog plats på marknaden.

Liksom Aktietorget har de som affärsidé att erbjuda investeringsplattformar för privatpersoner som kan gå in i startups och tillväxtbolag. Men Peter Gönczi ser de inte som något direkt hot utan beskriver dem mer som digitala fondkommissionärer.

– Men vi gillar konkurrens och de kan också vara potentiella samarbetspartners. Det kan ge naturliga synergier.

Nyligen så inledde exempelvis Fundedbyme partnerskap med finska konkurrenten Privanet som i sin tur är knuten till NGM-börsen.

Vad kan ni lära av uppstickarna och de av er?

– Vi kan lära oss hur man förenklar saker och blir mer lättillgänglig för en större allmänhet. De här bolagen är väldigt bra på att presentera sina case online och har bra kundkontakt. De kan i sin tur lära sig lagstiftning och ordning och reda av oss.

Blockchain – tekniken bakom kryptovalutan Bitcoin – kan också bli en stor utmaning för olika typer av handelsplatser. Om tekniken når upp till sin fulla potential kan den i praktiken kan ersätta alla typer av clearing-institut, till exempel börser. Anledningen: Blockchain tar bort alla mellanhänder då det fungerar som en stor delad och transparent databas-

– Det är en utveckling vi har under bevakning så klar och jag tycker att det är bra att även konkurrensutsätta börser.

Men blockchain skulle ju i framtiden helt kunna ersätta alla typer av börser?

– Jag tror ändå att det även i så fall kommer att finnas en efterfrågan på en aktör som kan säkerställa att alla processer går rätt till och som samtidigt gör det enklare och tryggare att vara noterad. Dessutom en aktör som hjälper bolagen att synas genom synlighetstjänster.

Annons