Realtid

Svenskgrundat miljardbolag gör mångmiljon-investering

"Vi är mycket glada över att få Le Petit Lunetier att ansluta sig till vår portfölj av globala varumärken och stödja dess nästa tillväxtfas", säger Björn Bergström, vd för Neso Brands.
"Vi är mycket glada över att få Le Petit Lunetier att ansluta sig till vår portfölj av globala varumärken och stödja dess nästa tillväxtfas", säger Björn Bergström, vd för Neso Brands.
Realtid.se
Uppdaterad: 18 sep. 2023Publicerad: 18 sep. 2023

Neso Brands det svenskledda, Singapore-baserade varumärkeshuset som specialiserat sig på glasögon har förvärvat en betydande andel i det Paris-baserade omnikanalsglasögonvarumärket, Le Petit Lunetier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I april förra året  lämnade Björn Bergström rollen som tillväxtchef för nätbutiken Na-kd. I stället blev han vd för Neso Brands, en asiatisk miljardsatsning som ska bygga ett globalt varmärkeshus inom glasögonsektorn.

Investeringen på 4 miljoner dollar kommer att användas för att påskynda Le Petit Lunetiers expansion och stärka sin varumärkesnärvaro i Europa, samt introducera varumärket till Neso Brands kärnmarknader i Asien och Mellanöstern. Efter investeringen kommer Björn Bergström, vd och medgrundare av Neso Brands, och Peyush Bansal, medgrundare av Neso Brands och vd för Lenskart Group, att ingå i Le Petit Lunetiers styrelse. Det framgår av ett pressmeddelande.

Le Petit Lunetier, som grundades 2015 av den tidigare Google- och Rad.co-chefen Jérémie Encaoua och optikern Elie Attias, är ett glasögonmärke direkt till konsument.

Varumärket driver 16 butiker i Frankrike, inklusive sin nya butik i Paris. Fram tills nu hade uppstickarens varumärke blivit lönsamt utan några externa aktieinvesteringar.

Efter investeringen kommer Neso Brands operativa team att stödja företaget inom flera områden för att förbättra effektiviteten och tillväxten. Detta inkluderar att rulla ut prediktiv analysteknik i hela Le Petit Lunetiers butiker som drivs av TangoEye, ett underrättelseprogramvaruföretag som också ingår i Neso Brands-portföljen.

Investeringen markerar en milstolpe för den nygrundade satsningen som syftar till att bygga ut ett globalt hus av varumärken inom glasögonbranschen.

–Vi är mycket glada över att få Le Petit Lunetier att ansluta sig till vår portfölj av globala varumärken och stödja dess nästa tillväxtfas, säger Björn Bergström i en skriftlig kommentar.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]