Neso Brands det svenskledda, Singapore-baserade varumärkeshuset som specialiserat sig på glasögon har förvärvat en betydande andel i det Paris-baserade omnikanalsglasögonvarumärket, Le Petit Lunetier.
Svenskgrundat miljardbolag gör mångmiljon-investering
Mest läst i kategorin
I april förra året lämnade Björn Bergström rollen som tillväxtchef för nätbutiken Na-kd. I stället blev han vd för Neso Brands, en asiatisk miljardsatsning som ska bygga ett globalt varmärkeshus inom glasögonsektorn.
Investeringen på 4 miljoner dollar kommer att användas för att påskynda Le Petit Lunetiers expansion och stärka sin varumärkesnärvaro i Europa, samt introducera varumärket till Neso Brands kärnmarknader i Asien och Mellanöstern. Efter investeringen kommer Björn Bergström, vd och medgrundare av Neso Brands, och Peyush Bansal, medgrundare av Neso Brands och vd för Lenskart Group, att ingå i Le Petit Lunetiers styrelse. Det framgår av ett pressmeddelande.
Le Petit Lunetier, som grundades 2015 av den tidigare Google- och Rad.co-chefen Jérémie Encaoua och optikern Elie Attias, är ett glasögonmärke direkt till konsument.
Varumärket driver 16 butiker i Frankrike, inklusive sin nya butik i Paris. Fram tills nu hade uppstickarens varumärke blivit lönsamt utan några externa aktieinvesteringar.
Efter investeringen kommer Neso Brands operativa team att stödja företaget inom flera områden för att förbättra effektiviteten och tillväxten. Detta inkluderar att rulla ut prediktiv analysteknik i hela Le Petit Lunetiers butiker som drivs av TangoEye, ett underrättelseprogramvaruföretag som också ingår i Neso Brands-portföljen.
Investeringen markerar en milstolpe för den nygrundade satsningen som syftar till att bygga ut ett globalt hus av varumärken inom glasögonbranschen.
–Vi är mycket glada över att få Le Petit Lunetier att ansluta sig till vår portfölj av globala varumärken och stödja dess nästa tillväxtfas, säger Björn Bergström i en skriftlig kommentar.