Annons

Annons

ABB_Digital.jpg

ABB:s Chief Digital Officer Guido Jouret tillsammans med Lena Stridsman, Digital Lead för ABB Sverige, Åsa Ekblad, ansvarig för ABB Ability Center i Västerås och Johan Söderström, vd för ABB Sverige under invigningen av ABB Ability Center den 2 oktober. Foto: Kim Norman.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från ABB:s samtliga fyra divisioner. “Vi växlar upp för att stötta våra kunder i nästa steg av deras digitala transformering”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

– Vi på ABB växlar nu upp för att stötta våra kunder i nästa steg av deras digitala transformering. Genom att samla digital kompetens i en ny funktion skapar vi en genomförande- och leveransorganisation av digitala tjänster i världsklass från ABB. Digital Operations bistår kunderna med stöd under hela processen, från försäljning till utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

Målgruppen för ABB:s funktion Digital Operations är kunder inom samtliga branscher, exempelvis processindustri och kraftbolag.

Digital Operations löper tvärs över ABB:s divisionsstruktur och kombinerar global expertis med lokal närvaro. Funktionen ger möjlighet att snabbt nå marknaden och säkerställa hög kvalitet samt att tillsammans med kund skapa nya värden med digital teknik”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Annons

Annons

I Digital Operations arbetsprocess kommer ABB:s nya ABB Ability Center i Västerås att spela en central roll. Centret ger kunder möjlighet att tillsammans med ABB:s experter utveckla kundnära digitala lösningar och affärsmodeller.

– Digitalisering är en oerhört viktig faktor för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Nya arbetssätt och ökad konnektivitet möjliggör digitala tjänster där vi kan kroka arm med våra kunder. Vi kan komma närmare deras vardag och vara både ett operativt stöd i process och drift, samt en strategisk partner i deras digitala resa, säger Martin Björnmalm, ansvarig för försäljning och affärsutveckling inom Digital Operations i Sverige.

I funktionen ingår även Collaborative Operations Center, ABB:s globala center för digitala tjänster som exempelvis övervakning, analys och optimering. Nyckelkompetenserna finns bland annat inom IT-arkitektur, projektledning och cyber security.

– Kundens behov ringas in genom kreativa workshops. Vi samarbetar med ABB:s expertkompetens på global nivå samt med spetskompetens inom AI, artificiell intelligens och AR, förstärkt verklighet, från forskningsenheten Corporate Research. Allt för att leverera de bästa lösningarna, säger Mathias Nygren, ansvarig för projekt- och leveransverksamheten inom Digital Operations och för Collaborative Operations Center i Sverige.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons