Annons

Annons

VM-reklam för 257 miljoner/dag

<pufftextlänk>Bara 15 företag har rätt att använda sig av ordet "Fifa World Cup" och Fifas logotyp i sin reklam, men ändå satsas många andra stort på marknadsföring under fotbolls-VM.</pufftextlänk> Ett exempel är Elfenbenskusten, som satsar på tv-reklam om kakao.

Sponsorer och annonsörer kommer de närmaste fyra veckorna att spendera 7,2 miljarder kronor, eller 257 miljoner kronor om dagen.

Som vanligt står skojättarna Nike och Adidas i fokus. På hemmaplan under Atlanta-OS 1996 vann Nike mot tyskarna kampen genom en massiv annonskampanj.

Den här gången är det Adidas som har hemmaplan och med stjärnspelare som tyske mittfältsmotorn Michael Ballack, franske Zinedine Zidane och engelske David Beckham hoppas det tyska skoföretaget på seger.

Annons

Annons

Nike fortsätter sin satsning på det brasilianska fotbollslandslaget, med stjärnor som Ronaldo och Ronaldinho.

Även länder satsar på att marknadsföra sig själva under VM-turneringen. Elfenbenskusten, som deltar för första gången, har anlitat sin Chelseaanfallaren Didier Drogba för att i en tv-kampanj marknadsföra landets kakaoindustri, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Det tyska flygbolaget Lufthansa uppmärksammar VM-turneringen genom att måla sina flygplans noskoner som fotbollar.

Att bli en officiell VM-sponsor kostar 333 miljoner kronor. Enligt branschanalytiker krävs det en lika stor reklamsatsning för att få ut så mycket som möjligt av rättighetsköpet.

Adidas, Budweiser, Coca-Cola, Coni-Online, Deutsche Telekom, Emirates, Avaya, Yahoo, Fujifilm, Gillette, Hyundai, Mastercard, McDonald's, Philips och Toshiba hoppas alla att investeringen blir värd pengarna.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons