Annons

Annons

Sitewide generic

Jonny Westling:
John Bark:

Vanskligt betala för PPM-råd

Behöver du hjälp med hur du ska placera dina pensionspengar? Då ska du se upp med vem du lyssnar på – särskilt om du tror att du får bättre råd om du betalar.

Vilka pensionsfonder har du valt? Närmare sex miljoner svenskar kan påverka sin premiepension genom att själva välja fem av 772 tillgängliga ppm-fonder.

För en vanlig löntagare handlar det om att skapa avkastning på ungefär 50.000 kronor. Många har större besparingar än så på vanliga bankkonton. Ändå betalar 300.000 personer hundratals kronor om året för att någon annan ska förvalta pengarna åt dem.

Under 2008 gjordes omkring tre miljoner fondbyten. Förvaltningen omsätter uppskattningsvis närmare 100 miljoner kronor.

Annons

Annons

Den som väljer och byter fonder själv kan ta hjälp av en rådgivare. Storbanker som Swedbank ger råd, liksom Nordnet och Avanza.

Flera erbjuder allmänna råd gratis. För att kunna ta betalt krävs det ofta övertalning från en telefonförsäljare.

Alexander Ernstberger är känd som börsens yngste vd i jobbförmedlingen Towork. Han är också grundare i Svensk Fondservice som säljer PPM-råd.

Namnet påminner om etablerade Nordisk Fondservice som ägs av den danska förvaltaren Capinordic och nu ska slås ihop med Monetar till den största förvaltaren i branschen med 130.000 ppm-konton.

Vd Thomas Fjällström var själv med och startade marknadstvåan Solidar 2003.

Fjällström är inte särskilt upprörd över Ernstbergers namnval. Branschen är liten. Ernstergers nuvarande säljchef och delägarkollega skötte tidigare telefonförsäljningen åt Fjällströms Monetar, som fått miljontals kronor i bidrag av staten för att anställa telefonförsäljare i glesbygdslänen.

Är det vettigt att ta betalt för allmänna råd? Mikael Ljungberg är vd för Direct Kapitalförvaltning som valt att låta bli.

– Du tar på dig mycket ansvar gentemot kunden. Jag tycker inte att det är skäligt att ta ut en avgift bara för ett mejl, säger han.

Fungerar råden? Rådgivarna måste slå Sjunde AP-fonden som förvaltar Premiesparfonden där pengarna hamnar om man inte väljer alls.

Den avkastning rådgivaren uppger säger inget om framtida avkastning, men det säger mycket om hur rådgivaren jobbar.

Marcus Eherenpreis på Fondmarknaden konstaterar att många bolag uppger historisk avkastning för längre tid tillbaka än de funnits.

Ett sätt att slippa oseriösa råd är att välja ett företag med tillstånd.

På Finansinspektionens hemsida går det att söka efter bolag med tillstånd för förvaltning och rådgivning.

Om råden inte är personliga behöver rådgivaren inget tillstånd, så länge kunden byter fond själv. Bolag med tillstånd kan å andra sidan inte bete sig hur som helst.

– Det är stor skillnad på kraven på ett bolag med tillstånd, säger Marcus Ehrenpreis.

Det går också kontrollera om en viss rådgivare har licens från Svenska Fondhandlareföreningens bolag Swedsec genom att söka på Swedsecs hemsida.

Går det att lita på den avkastning rådgivaren uppger? Jonas Lindmark ger råd om PPM-fonder hos Morningstar i Stockholm. Han konstaterar att det är svårt att avgöra om rådgivaren justerat siffrorna till sin egen fördel.

– Någon som började på hobbynivå med att ta hand om några ppm-konton åt sina bekanta kan ju ha kört olika fonder på olika konton.

Om det inte är grundarens eget konto som används som referens blir det lätt att i efterhand välja det bästa av flera möjliga.

Ett annat problem är rådgivare som vissa år rekommenderar kunderna att ta stora risker med sina pengar, för att andra år nöja sig med räntebärande papper.

– När man utvärderar fonder är det viktigt att fonden har samma tänk hela vägen. Om en ny förvaltare inte förvaltar på samma sätt blir det inte relevant att jämföra, säger Jonas Lindmark på Morningstar.

Att inte hålla fast vid sin strategi blir problematiskt också om samma personer finns kvar som rådgivare.

Att man experimenterat med enstaka ppm-konton under flera år är ett dåligt mått på vilket ansvar man klarar för hundratals kunder när företaget växer.

– Då kanske man inte ska hänvisa till hur man gjorde när det var en hobby-klubb, säger Jonas Lindmark.

– Vissa hänvisar till fantastiska avkastningar men tar höga risker. Det är frågan om man ska ta de riskerna med privatpersoners pensionsopengar.

PPM-Doktorn, Fondsmart, G2 Analys och Positiv Pension är exempel på hobbyprojekt som vuxit. Förvaltaren Twoship började på samma sätt.

Stämmer den avkastning rådgivarna uppger med vad kunderna fått? Jonas Lindmark på Morningstar hävdar att hans egen portfölj alltid följt samma råd sedan måndagen den 18 september 2000 då handeln började. Det kan han visa för Realtid.se genom att helt enkelt mejla skärmbilder på sina årliga värdebesked hos PPM.

Flera andra rådgivare har svårt att redovisa både hur de räknat och hur det gått.

Realtid.se skrev i höstas om hur Jimmie Guldbrand och Andreas Lindgren i telemarketingbolaget Business By Phone köpt in sig i Milenko Gabrilos företag PPM-Data för att sälja PPM-råd.

Milenko Gabrilo hävdar att han gett placeringsråd sedan 1995 med en genomsnittlig årlig avkastning på 33 procent.

Han har inget verkligt PPM-konto att räkna på och uppger först att det inte finns några siffror för hur det gått 2008.

– I princip blev det fyra procent avkastning förra året med bara räntebärande papper, säger han sedan.

Några siffror på hur det gått tidigare år finns inte.

– Då måste jag sätta mig ner och räkna baklänges.

Finns det inga kunder som frågat?

– Nej.

Varifrån kommer råden?

– Det är framtaget i en helt datoriserad handelsmodell.

Vem har tagit fram modellen?

– Det är jag.

Tjänsten kostar 2.698 kronor om året enligt hemsidan.

– För företag. För privatpersoner är listpriset 1.098 kronor, men det har ingen betalat. Kampanjpriset är 798 kronor. Då får man ta med 10 vänner, säger Milenko Gabrilo.

Business By Phone sköter kampanjen.

Business By Phone har enligt Skatteverket medvetet och systematiskt använt luftfakturor från bluffbolag för att undvika skatt. Det har Realtid.se rapporterat tidigare.

– Det känner jag inte till, säger Milenko Gabrilo.

Nöjd?

Den som är missnöjd med de råd man köpt kan vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och Premiepensionsmyndigheten, PPM.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons