Finans Nyhet

Trigs ofattbara börsresa

Publicerad

Frankfurt-noterade Trig Social Media är i mediernas fokus efter PWC:s kritik mot bolaget. Realtid.se har granskat Trig-sfären sedan 2013. Detta har hänt.

Trig Social Media, med ett börsvärde på över 10 miljarder kronor, är den sista länken i en lång kedja av bolag, affärsidéer och snåriga transaktioner som går tillbaka ända till 2009. Realtid.se har i en rad artiklar följt händelseutvecklingen som bjuder på en rad anmärkningsvärda omständigheter.

Trots detta har det som började som en krisande sfär på Aktietorget lyckats passera alla kontrollinstanser fram till noteringen i Frankfurt förra året.

Trig Social Medias ursprung kan spåras dels till nätverksmarknadsföringsvärlden, dels till Aktietorgsnoterade Cellpoint. Redan hösten 2009 seglade Trig Social Medias nuvarande ordförande Anthony Norman upp som ny stark man i Cellpoint, där han även gick in i styrelsen, med målet att få rätsida på bolaget.

Annons

Realtid.se 091230: ”Det är väl underbyggt”

Därefter följde flera år av fortsatta problem för det krisande bolaget. Indragen f-skatt, rekonstruktion och flera misslyckade affärssatsningar är några exempel.

Realtid.se 110204: F-skattsedel rycks för Aktietorget-bolag

Annons

Under våren 2013 lanseras en ny plan för Cellpoint som snart visar sig vara flera. Förutom en gryende fastighetsverksamhet ska bolaget även engagera sig i sociala medier. En ny styrelse och ledning tillsätts.

Anthony Norman har nu en mer undanskymd roll i det publika bolaget men är desto mer aktiv ”en trappa upp” i något som växt fram till ett bolagsnätverk med förgreningar till ett flertal länder.

En central faktor är att Norman etablerat kontakt med flera aktörer i nätverksmarknadsföringsvärlden. En del av det som är Trig Social Medias påstådda medlemsregister idag, och även grunden till vissa tjänster, kan spåras tillbaka till MLM-nätverk som Synkronice och Spinglo.

Annons

Realtid.se 101110: Här är nästa pyramid

Våren 2013 har dessa nätverk ömsat skinn och återuppstått under varumärket Enwire. Enwire var till en början en kandidat för notering på Aktietorget men det slutar med att bolaget och Cellpoint inleder ett samarbete samtidigt som Cellpoint tar över en rad rättigheter, däribland till Trig.com som beskrivs som en ny Facebook-liknande tjänst.

Samtidigt sjösätts Viral Angels som beskrivs som en investeringsklubb där medlemmarna kan få tillgång till aktier i nya uppstartsbolag mot en månatlig avgift. Viral Angels ska även tillhandahålla en intern marknadsplats för medlemmar som vill köpa och sälja aktier.

Realtid.se publicerar den första granskningen av Cellpoint, Enwire, Trig och Viral Angels i juli 2013. Artikeln inleds:

”Utmanar Facebook och Spotify, fastighetsinvesterar på Irland och deltar i firandet av kronprinsessan Victorias födelsedag. Vad döljer sig egentligen bakom Cellpoints nya affärer?”

130715: 6-öresaktien med extra allt

Den närmaste tiden går sfären in i en mycket aktiv fas. Aktietorgsnoterade Mobicard tas över samtidigt som Viral Angels växer vilket får Aktietorget att så småningom inleda en utvärdering av Cellpoints listning. Tidigare fotbollsproffset Magnus Hedman engageras först som ambassadör för Trig och senare som vd i Mobicard som byter namn till Trig Media Group.

130729: Mobicard får ny huvudägare

130812: Nytt Aktietorgsbolag till Viral Angels

130814: Aktietorget agerar mot Viral Angels

130814: Hedman blir vd

130829: Thalén får inte ta styrelseuppdrag

130902: BDO-revisor kritiserar Cellpoint

130905: Cellpoints notering prövas

I september 2013 kan Realtid.se presentera nya uppgifter om hur sfären använt ett anonymt aktiebolag för att hyra bilar som använts i verksamhetens marknadsföring utan att betala för sig.

130917: Hyrbilshärva bakom Hedmans nätverksbolag

130919: Räntechock för Cellpoint

Under hösten 2013 går sfären vidare med nya affärer. Trig Media Group förhandlar om ett köp av Zebraplace samtidigt som australiensaren Phillip Cook gör en mer publik entré. Genom bolaget Social Media Investments är han med och finansierar verksamheten. Phillip Cook och Tony Norman har känt varandra under många år visar det sig.

131114: Hedman förvärvar

131115: Han är den hemliga Trig-finansiären

131122: Magnus Hedman lämnar vd-post

I början av 2014 står Cellpoint och Trig Media Group inför två gigantiska förvärv som ska betalas med egna aktier. Aktietorget slår dock bakut och både aktierna slängs ut. Sfären hävdar dock att det är bolagen som lämnar Aktietorget då värderingen inte speglar de faktiska värdena.

140108: Trig-finansiär lockar med mer pengar

140120: Cellpoint handelsstoppas

140122: Comeback för Systematisk Kap-förvaltning

140124: Börsresan över för Cellpoint och Trig

Bakslagen på den svenska marknaden stoppar dock inte Anthony Norman och Phillip Cook som under våren 2014 inleder arbetet med att få till stånd en notering på Frankfurt-börsen. Detta trots att intäkterna i sfären är i princip obefintliga och konkurser och tvister börjar dyka upp i duons kölvatten.

Bolaget Trig Social Media köps in och blir det nya operativa verksamhetsbolaget. Trig Media Group (tidigare Mobicard) är huvudägare i det nya bolaget och Phillip Cooks bolag Social Media Investments Ltd är i sin tur huvudägare i Trig Media Group efter en påstådd rättighetsöverföring.

Cellpoint har kvar en ägarandel i Trig Media Group men bolaget, som döpts om till Real Point Investment, fortsätter göra egna affärer, numera främst i fastighetssektorn på den afrikanska kontinenten under ledning av Pierre Durant. Marknadsföring sker bland annat via Viral Angels.

Den stundande Frankfurt-noteringen säljs på förhand in till investerare via Viral Angels som genomför kontinuerliga marknadsföringsevent i flera länder i Europa under året.

Trig Media Groups aktieägare från Aktietorget-tiden erbjuds också att investera genom en nyemission som genomförs under sommaren 2014.

140430: Hyrbilshärvan slutade med konkurs

140610: Grova anklagelser i Trig-strid

140611: ”Ytterst osakligt”

Trig Social Media seglar under sommaren igenom alla kontrollinstanser och är klart för en notering i Frankfurt i september 2014. Mangold och Renell står som finansiella rådgivare vid noteringen och PWC är revisor i de tre Trig-bolagen.

Trig Social Media har genom vårens sfärinterna transaktioner pumpat upp antalet aktier och när noteringskursen sätts till 3 euro per aktie innebär det att värderingen på hela bolaget blir ofattbara 11 miljarder euro.

140912: Trig klart för Frankfurt-börsen

140918: Årtusendets mest övervärderade aktie?

I och med Trig-noteringen på Frankfurt-börsen sitter Anthony Norman och Phillip Cook plötsligt med flera trumfkort på hand. Förutom att den egna aktien kan användas för att köpa andra verksamheter (den senaste idén är att växa inom e-gaming) är noteringen också ett ”bevis” på att Viral Angels affärsmodell fungerar.

Man har alltså skapat två intäktskällor, dels medlemsavgifter från Viral Angels, dels möjligheten att sälja aktier i Trig Social Media.

Tyska Bafin varnade i mars 2013 för att sådana försäljningar pågår i stor skala utanför börsen med falska påståenden om aktiens värde. Det troliga är att aktien säljs med ”rabatt” mot kursen på börsen. Trig Social Media svär sig dock fria från all inblandning.

150316: Varning för Trig-haussare

Trig slår också ifrån sig kritiken från PWC som Realtid.se kunde avslöja i måndags. Enligt PWC, som lämnar revisionsuppdraget, finns det inga belägg för Trigs påståenden om medlemmar och potentiella medlemmar som totalt ska uppgå till 26,5 miljoner.

150420: PWC: Trig bluffar om medlemmar

Men Frankfurt-börsen har hittills inte vidtagit några åtgärder. Aktien fortsätter att handlas som normalt och kursen rör sig strax ovanför 3 euro på onsdagseftermiddagen.

Annons